شروع زودهنگام آتش‌سوزی‌های جنگلی در کانادا؛ هزاران نفر تخلیه شدند

در حالی که آتش‌سوزی جنگل‌ها در استان بریتیش کلمبیای کانادا مساحتی بالغ بر ۴ هزار هکتار را در برگرفت، هزاران نفر تخلیه شدند.

مقامات هشدار دادند که فصل آتش‌سوزی در کانادا زود آغاز شده و دشوار خواهد بود.

به گفته مقامات فدرال، روز یکشنبه هزاران نفر در غرب، جایی که صدها آتش‌سوزی در حال شعله‌ور‌شدن بود، باید تخلیه شوند.

در مواجهه با این آتش‌سوزی غیرقابل کنترل، تقریباً ۳۵۰۰ نفر مجبور شدند عصر جمعه ۴۰۰ کیلومتر به سمت جنوب حرکت کنند. به گفته سرویس آتش‌نشانی ایالتی (BCWS)، آتش‌سوزی که روز یکشنبه تقریباً دو برابر شد و اکنون بیش از ۴۰۰۰ هکتار را در بر می‌گیرد، می‌تواند از صبح دوشنبه به خانه‌ها سرایت کند.

بَن بوگین از سرویس آتش‌نشانی ایالتی گفت: «۴۸ ساعت آینده با بادهای غربی پیش‌بینی‌شده و کنترل آتش‌سوزی بسیار خشک و فرار در منطقه بسیار دشوار خواهد گذشت.» وی افزود که جان ۷۰ آتش‌نشان که به مهار آتش مشغول هستند نیز ممکن است در خطر باشد.

به گفته این مقام مسئول، علت این پیش‌روی بی‌رویه «چند سال خشکسالی» در منطقه و بارش اندک برف در زمستان است.

۴۴ واقعه آتش‌سوزی در استان همسایه آلبرتا، واقع در حدود پانزده کیلومتری فورت مک موری وجود دارد که ساکنان را مجبور می‌کند برای تخلیه احتمالی آماده شوند.

این شهر که در شمال غربی ایالت در میان جنگل‌های شمالی واقع شده و به‌خاطر شن‌های نفتی‌اش معروف است، قبلاً در ماه می ۲۰۱۶ ویران شده بود و ۹۰۰۰۰ نفر از ساکنان آن را مجبور به ترک فوری منطقه کرد. این آتش‌سوزی همچنان بزرگترین فاجعه در تاریخ کانادا است که بیش از ۲۵۰۰ ساختمان را ویران کرد و تقریباً ۱۰ میلیارد دلار کانادا (۶/۸ میلیارد یورو) هزینه داشت.

در به روز‌رسانی منتشر شده در روز چهارشنبه، اتاوا پیش‌بینی کرد که «دماهای بالاتر از حد نرمال» همراه با «شرایط خشکسالی» خطر و شدت آتش‌سوزی‌های جنگلی را در ماه‌های آینده افزایش می‌دهد.

در سال ۲۰۲۳، کانادا بدترین فصل آتش‌سوزی تاریخ خود را تجربه کرد. این آتش‌سوزی‌ها از شرق تا غرب کشور را درنوردید و بیش از ۱۵ میلیون هکتار از زمین را در آتش گرفت و جان ۸ آتش‌نشان را گرفت و مقامات را مجبور به تخلیه ۲۳۰۰۰۰ نفر کرد.