شروط پوتین از «اوکراین»: از چهار منطقه خارج شو، دست از ناتو بکش!

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه گفت اگر نیروهای اوکراینی از چهار منطقه مورد ادعای اوکراین خارج شوند و کی‌یف از پیوستن به ناتو دست بکشد، می‌تواند با اوکراین مذاکره کند.

پوتین در گفتگو با مقامات وزارت خارجه روسیه از اوکراین خواست تا نیروهای خود را از مناطق دونتسک، لوگانسک، خرسون و زاپوریژیا خارج کند. پوتین گفت: «به محض اینکه شروع به خروج مؤثر نیروهای خود کرده و اعلام کند که از برنامه‌های پیوستن به ناتو دست برداشته است، بلافاصله در همین لحظه دستور آتش‌بس و آغاز مذاکرات را می‌دهیم.»

این خواسته‌ها به عنوان یک تقاضای واقعی برای تسلیم اوکراین در نظر گرفته شد که هدف آن حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت آن است.

پوتین علاوه بر الحاق کریمه در سال ۲۰۱۴، از الحاق چهار منطقه در شرق و جنوب اوکراین در سپتامبر ۲۰۲۲ خبر داد.

ولادیمیر پوتین استدلال کرد، علیرغم اینکه مسکو تنها بخشی از آن را اشغال کرده است، اوکراین باید تمام این مناطق را به روسیه واگذار کند.

پوتین رئیس جمهور روسیه نیز به نشست صلحی که قرار است در تاریخ ۱۵ و ۱۶ ژوئن در سوئیس به ابتکار اوکراین برگزار می‌شود و روسیه از آن مستثنی شده بود واکنش نشان داد و آن را بعنوان «یک بازی برای منحرف کردن توجه همگان از مقصران واقعی درگیری یعنی غرب و مقامات کیف» ارزیابی کرد.

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد: «در این زمینه می‌خواهم تأکید کنم که دستیابی به راه‌حل مسالمت‌آمیز در اوکراین و به طور کلی برای امنیت اروپا بدون مشارکت روسیه و بدون گفتگوی صادقانه و مسئولانه با ما امکان‌پذیر نیست.»