سومین روز آتش‌بس میان اسرائیل و حماس؛ تبادل اُسرا ادامه دارد

در سومین روز از آتش‌بس میان اسرائیل و حماس، قرار است اسرای فلسطینی و اسرای اسرائیلی مبادله و آزاد شوند.

جنگی که از ۷ اکتبر با حمله حماس به اسرائیل آغاز شد، وارد ۵۱مین روز خود شد. آتش‌بس بین دو طرف در روز سوم ادامه دارد.

در روزهای جمعه و شنبه، حماس در مجموع ۴۱ اسیر اسرائیلی و خارجی را که در غزه نگهداری می‌شدند به کمیته بین‌المللی صلیب سرخ (ICRC) تحویل داد، در حالی که اسرائیل ۷۸ اسیر فلسطینی را آزاد کرد.

با توافقی که روز چهارشنبه با نظارت قطر و با حمایت آمریکا و مصر انجام شد، انتظار می‌رود در آتش‌بس ۴ روزه، ۵۰ اسیر در دست حماس با ۱۵۰ اسیر فلسطینی مبادله شوند و این مدت قابل تمدید است.

دولت اسراییل شامگاه شنبه اعلام کرد که فهرستی از گروگان‌ها را برای آزادی در روز یکشنبه آماده کرده است، اما هویت، تعداد و زمان تحویل آنها به کمیته بین‌المللی صلیب سرخ را فاش نکرد.

نخست‌وزیر اظهار داشت که اسرائیل به خانواده‌هایی که بستگانشان در فهرست میانجیگری قطر مابین اسرائیل و حماس هستند، اطلاع داده است.

در همین حال، سازمان ملل متحد گزارش داد که از زمان اجرای آتش‌بس در روز شنبه، در مجموع ۲۴۸ کامیون کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه رسیده است. از این تعداد، ۶۱ کامیون حامل تجهیزات پزشکی، غذا و آب به شمال غزه منتقل شد.

در بیانیه سازمان هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد (OCHA)، اعلام شده است که «برای کمک به تخلیه» ۱۱ آمبولانس، ۳ اتوبوس و یک خودروی روباز به بیمارستان الشفاء؛ بزرگترین بیمارستان نوار غزه اعزام شدند.

OCHA از هلال احمر فلسطین و هلال احمر مصر تشکر کرد و گفت: «هرچه آتش‌بس طولانی‌تر شود، نهادهای کمک‌رسانی بیشتری به نوار غزه و خارج از نوار غزه اعزام خواهند کرد.»