سیل‌زدگی در میانمار: ارتباط هزاران نفر با جهان خارج قطع شد

به گزارش رسانه‌های محلی میانمار، پس از وقوع سیل شدید در شمال این کشور، ارتباط هزاران نفر با جهان قطع شد، برق وجود ندارد و نمی‌توان از طریق تلفن با آنها تماس گرفت.

رسانه‌های دولتی گفتند که رودخانه آیاروادی در ایالت کاچین شمالی پس از چند روز باران شدید در شهر مییتکینا از «سطح خطر» فراتر رفته است.

تصاویر منتشر شده توسط رسانه‌های محلی خانه‌های سیل‌زده و مردمی را نشان می‌دهد که تنها سرشان بیرون از آب است و وسایل خود را روی سر خود حمل می‌کنند.

یکی از ساکنان میتکینا به خبرگزاری فرانسه گفت: «آب خیلی سریع بالا می‌رود. بسیاری از مردم هنوز در خانه‌های خود محبوس هستند.» وی افزود که برق و شبکه‌های تلفن از روز یکشنبه قطع شده است.

همین منبع افزود: «کمبود سوخت وجود دارد و تیم‌های امدادی برای رسیدن به مردم با قایق‌های موتوری مشکل دارند.»

یکی دیگر از ساکنان میتکینا گفت که طبقه همکف خانه‌اش زیر آب رفته است و او در حالی که منتظر رسیدن تیم‌های نجات بود، به همسایگانش پناه برد.

با اینکه آب در صبح روز سه‌شنبه کمی کاهش یافت، اما گزارش شد که باران همچنان در حال باریدن است.

در حالی که گفته می‌شد سیل ناگهانی هزاران نفر را در خانه‌هایشان محصور کرده است، سازمان هواشناسی کشور نسبت به بارش شدید باران در روزهای آینده هشدار داد.

در ماندالای، دومین شهر بزرگ کشور، رودخانه آییارویدی (Ayeyarwady) ممکن است در ده روز اول جولای بین ۱/۸ تا ۳ متر افزایش یابد.

رانش زمین به طور منظم در میانمار در طول فصل بارانی که از ژوئن تا اکتبر ادامه دارد رخ می‌دهد. این یک خطر مهلک برای هزاران کارگر مهاجری است که برای کار در معادن فلزات گرانبها به ایالت کاچین سفر می‌کنند.

به گفته یکی از کارگران معدن و رسانه‌های محلی، در ماه گذشته بر اثر رانش زمین در یک معدن خاکی کمیاب، پنج نفر کشته و حداقل هفت نفر ناپدید شدند.

این سیل تنها چند هفته پس از موج گرمای بی‌سابقه به وقوع پیوست که باعث شد جیوه در برخی از مناطق میانمار تا ۴۸ درجه سانتی‌گراد افزایش یابد.

فصل بارانی معمولاً ماه‌ها باران‌های سیل‌آسا را ​​به این کشور آسیای جنوب شرقی می‌آورد، اما دانشمندان می‌گویند تغییرات آب و هوایی ناشی از انسان، رویدادهای شدید آب و هوایی را شدیدتر می‌کند.