تعداد جانباختگان حج از مرز ۱۰۰۰ نفر گذشت

شمار قربانیان سفر حج به عربستان در گرمای شدید از مرز هزار نفر گذشت.

یک دیپلمات عرب در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که ۵۸ زائر مصری دیگر جان خود را از دست دادند و به این ترتیب تعداد شهروندان مصری که در این مراسم حج جان باخته‌اند به ۶۵۸ نفر رسید. از این تعداد ۶۳۰ نفر کسانی بودند که بدون اخذ روادید رسمی به زیارت رفته‌اند.

سالانه ده‌ها هزار زائر بدون اخذ روادید رسمی اقدام به شرکت در مناسک حج می‌کنند و این زائران نمی‌توانند به امکانات تهویه مطبوع ایجاد شده توسط مقامات سعودی دسترسی داشته باشند. سایر کشورهایی که در سال جاری تلفات زیادی را گزارش کرده‌اند عبارتند از ایران، سنگال، اندونزی و تونس.

بر اساس آمار جدید، تعداد جان‌باختگان در زیارت حج، یکی از بزرگترین مناسک مذهبی جهان، از هزار نفر گذشت. گفته شد که بیشتر مرگ و میرها بر اثر گرما بوده است. بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، دمای هوا در سایه ۵۲ درجه سانتیگراد اندازه‌گیری شد.

هر ساله میلیون‌ها مسلمان در مکه گرد هم می‌آیند تا حج یکی از پنج رکن اسلام را به جا آورند. به گفته مقامات سعودی، حدود ۱/۸ میلیون زائر امسال در حج شرکت کردند که ۱/۶ میلیون نفر از آنها خارج از کشور بودند.

در سال ۲۰۲۴ با وجود بهبود زیرساخت‌ها و افزایش تدابیر امنیتی، مدیریت این جمعیت عظیم بار دیگر نتوانست با فشار میلیون‌ها زائر مقابله کند.

وقایع امسال در مراسم سنگسار شیطان در منا رخ داد، زمانی که به ویژه برای تحرکات جمعیت مناسب بود. بر اساس گزارش‌های اولیه، ازدحام در نتیجه یک سری سوء تفاهم‌ها و تصمیمات نامناسب مدیریتی رخ داده است. شاهدان حاضر در صحنه صحنه‌های هرج و مرج را توصیف کردند اینکه وحشت به سرعت گسترش یافت و وضعیت را بدتر کرد.

دسترسی به کمک‌های اضطراری و مدیریت بحران در طول حج همچنان یکی از نگرانی‌های اصلی است. به همین دلیل انتقاد مقامات سعودی به تعویق نیفتاد. در حالی که تدابیر امنیتی و مدیریت جمعیت زیر سوال می‌رفت، خواستار اصلاحات گسترده شد.