تهدید ‌«همکاری هسته‌ای» میان مسکو و تهران افزایش می‌یابد

طبق گزارش منتشر شده از سوی گاردین، نخست وزیر انگلیس، کایر استارمر و رئیس جمهور آمریکا، جو بایدن طی دیدار روز جمع‌شان در واشنگتن درباره احتمال همکاری هسته‌ای میان ایران و روسیه گفتگو کردند.

در مرکز این دیدارها احتمال اینکه ایران موشک‌های بالستیک را به روسیه تحویل دهد و مسکو دربرابر آن دانش سری هسته‌ای به تهران بدهد، وجود دارد. این وضعیت، آمریکا و انگلیس را به اقداماتی واداشته است.

به‌ویژه پس از اینکه تحویل بیش از ۲۰۰ موشیک بالستیک فتح-۳۶۰ به روسیه تایید شد، موضع غرب در مقابل استفاده روسیه از این سلاح‌ تغییر کرد.

طبق گفته این روزنامه انگلیسی، آمریکا و انگلیس بخاطر اشتراک گذاری تکنولوژی هسته‌ای روسیه با ایران در معرض تهدید قرار دارند. این تحولات به مثابه افزایش احتمال توسعه برنامه‌ هسته‌ای ایران، ارزیابی شده است.

وزیر امور خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن اعلام کرده است که چنین همکاری می‌تواند امنیت اروپا را تهدید کند و هشدار داد که این گام ایران به معنای یک حرکت دراماتیک است. در این چارچوب کشورهای غربی مجازات جدیدی علیه ایران صادر کردند.

این احتمال وجود دارد که پس از عقد پیمان‌نامه JCPOA که در سال ۲۰۱۵ به امضا رسیده بود و تهران در آن قول داده بود که برنامه‌های هسته‌ای نظامی خود را متوقف کند، از همان زمان ایران برنامه‌های هسته‌ای خود را توسعه داده و طبق گفته ناظران بین‌المللی کارهای غنی‌سازی اورانیوم را تسریع کرده است.

ایران در مدت اخیر،‌ ماهواره‌هایی را به فضا فرستاد،‌ این تهدید که ایران نیروی موشکی بالستیک خود را توسعه داده باشد،‌ افزایش پیدا کرده است. گفته می‌شود که از این تکنولوژی می‌توان مثل سیستم هدایت سلاح‌های اتمی هم استفاده ‌کرد.