تنش بین دولت‌های ایران و آذربایجان بالا گرفت

پس از آن‌که باکو، تهران را به سازماندهی کودتا متهم کرد، دولت آذربایجان چهار کارمند سفارت‌خانه‌ی ایران را اخراج کرد.

خبرگزاری رسمی جمهوری آذربایجان روز پنجشنبه، ۶ آوریل، در گزارشی به‌ نقل از وزارت خارجه این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد: “سید عباس موسوی، سفیر جمهوری اسلامی در جمهوری آذربایجان به وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان احضار شدە است و در این دیدار به اطلاع سفیر جمهوری اسلامی رسیدە  که چهار نفر از کارکنان سفارت ایران به دلیل فعالیت‌های غیرمنطبق با آداب دیپلماتیک و مغایر با قوانین جمهوری آذربایجان از سوی دولت آذربایجان به عنوان “عناصر نامطلوب” معرفی شده‌اند و بر اساس کنوانسیون ۱۹۶۱ وین در مورد روابط دیپلماتیک این افراد ظرف ۴۸ ساعت باید خاک آذربایجان را ترک کنند”.

 یک منبع وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان گفت: هم‌زمان با اخراج کارمندان و دیپلمات‌های دولت ایران از باکو، مقام‌های امنیتی آذربایجان از بازداشت شش تن به‌ اتهام همکاری با جمهوری اسلامی خبر داد.

این شش تن به تشکیل گروه و دست زدن به کودتا متهم‌ شده‌اند.

در طول چند ماە اخیر این دو کشور یکدیگر را بە مداخلە در کشورهایشان متهم می‌کنند. تنش‌های جمهوری اسلامی و آذربایجان پس از حمله یک فرد مسلح به سفارت باکو در تهران و کشته شدن مامور امنیتی سفارت آذربایجان، بالا گرفته است.

همچنین جمهوری آذربایجان از اسرائیل سلاح خریداری می‌کند، که دشمن اصلی جمهوری اسلامی به حساب می‌آید، از طرف دیگر ایران را به حمایت از ارمنستان متهم می‌کند.