تسلیحات هسته‌ای در پنج سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است

بر اساس گزارش‌های تهیه‌شده توسط کمپین بین‌المللی برای لغو سلاح‌های هسته‌ای (ICAN) و موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (سیپری)، سرمایه‌گذاری زیادی در تسلیحات هسته‌ای در پنج سال گذشته انجام شده است.

قدرت‌های هسته‌ای با استناد به تنش‌های ژئوپلیتیکی خودساخته در سراسر جهان، زرادخانه‌های خود را مدرن می‌کنند. بر اساس دو گزارش منتشر شده در روز دوشنبه (۱۷ ژوئن) در پنج سال گذشته هزینه در این زمینه یک سوم افزایش یافته است.

بر اساس گزارشی که توسط کمپین بین‌المللی لغو سلاح‌های هسته‌ای (ICAN) تهیه شده است، ۹ کشور دارای سلاح هسته‌ای (ایالات متحده آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه، هند، اسرائیل، پاکستان و کره شمالی) در مجموع ۹۱ میلیارد دلار (۸۵ ملیار یورو) در سال گذشته ضرر کردند.

این به همراه گزارش دیگری که توسط موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (سیپری) منتشر شده است، نشان می‌دهد که این کشورها با مدرن‌سازی تسلیحات هسته‌ای خود و حتی استقرار تسلیحات جدید، هزینه‌های خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده‌اند.

ملیسا پارک، مدیر ICAN به خبرگزاری فرانسه گفت: «من فکر می‌کنم منصفانه است که بگوییم یک مسابقه تسلیحات هسته‌ای در جریان است.»

ویلفرد وان، مدیر برنامه سلاح‌های کشتار جمعی در موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (سیپری) گفت: «سلاح‌های هسته‌ای از زمان جنگ سرد تاکنون چنین نقش مهمی در روابط بین‌المللی نداشته‌اند.»

کلاهک‌های هسته‌ای عملیاتی افزایش یافته است

به گفته سیپری، تعداد کل کلاهک‌های هسته‌ای تخمین زده شده در جهان از ۱۲۵۱۲ کلاهک در سال گذشته اندکی کاهش یافته و در ابتدای سال جاری به ۱۲۱۲۱ کلاهک رسیده است. برخی از این کلاهک‌ها باید برچیده شوند، اما ۹۵۸۵ کلاهک برای استفاده بالقوه در انبار موجود است. این رقم نسبت به سال گذشته ۹ عدد بیشتر است. برای موشک‌های بالستیک، ۲۱۰۰ موشک بالستیک در حالت «هشدار عملیاتی بالا» یعنی آماده برای استفاده فوری نگهداری می‌شوند.

تقریباً تمام این کلاهک‌های هسته‌ای متعلق به روسیه و ایالات متحده آمریکا است که در مجموع ۹۰ درصد تسلیحات هسته‌ای جهان را در اختیار دارند. سیپری همچنین تخمین می‌زند که برای اولین بار در سال جاری، چین همچنین «چند کلاهک در حالت آماده باش عملیاتی» دارد. دن اسمیت، مدیر سیپری گفت که «اگرچه تعداد کل کلاهک‌های هسته‌ای با از بین بردن تدریجی تسلیحات دوران جنگ سرد همچنان رو به کاهش است»، اما سال به سال شاهد افزایش «تعداد کلاهک‌های هسته‌ای عملیاتی» نیروهای هسته‌ای هستند.

۲ هزار ۸۹۸ دلار در ثانیه

به گزارش ICAN، هزینه‌های جهانی تسلیحات هسته‌ای در سال ۲۰۲۳ طی یک سال ۱۰/۸ میلیارد دلار افزایش یافته است، در حالی که ۸۰ درصد از این افزایش توسط آمریکا محقق شده است. بر اساس گزارش ICAN، سهم ۵۱/۵ میلیارد دلاری ایالات متحده آمریکا از کل هزینه‌ها «بیشتر از مجموع سایر کشورهای دارای سلاح هسته‌ای است.» پس از آمریکا، چین (۱۱/۸ میلیارد دلار) و روسیه (۸/۳ میلیارد دلار) قرار دارند. بریتانیایی‌ها برای دومین سال متوالی هزینه‌های خود را به میزان قابل توجهی افزایش دادند (با میزان افزایش +۱۷٪به ۸/۱ میلیارد دلار).

بر اساس این گزارش، قدرت‌های هسته‌ای به طور کلی در سال گذشته ۲۸۹۸ دلار در ثانیه برای تأمین مالی این سلاح‌ها هزینه کرده‌اند. مبلغ هزینه شده برای سلاح‌های هسته‌ای از سال ۲۰۱۸ (زمانی که ۶۸/۲ میلیارد دلار بود) که ICAN شروع به جمع‌آوری این داده‌ها کرد، ۳۳ درصد افزایش یافته است. این گزارش خاطرنشان می‌کند که در تمام این سال‌ها، این کشورها حدود ۳۸۷ میلیارد دلار برای این سلاح‌ها هزینه کرده‌اند.

با این پول می‌توانیم به گرسنگی پایان دهیم و می‌توان در هر دقیقه یک میلیون درخت کاشت

به گزارش AFP، ملیسا پارک «استفاده غیرقابل قبول از بودجه عمومی» را محکوم کرد و این مبالغ را «زشت» خواند و خاطرنشان کرد که این بودجه بیش از برآوردهای برنامه جهانی غذا برای پایان دادن به گرسنگی در جهان است. ملیسا پارک افزود: «با هزینه‌ای که برای سلاح‌های هسته‌ای اختصاص داده می‌شود، می‌توان یک میلیون درخت کاشت.»

سرمایه‌گذاری در جهنم

مدیر ICAN که جایزه صلح نوبل ۲۰۱۷ را به دلیل کمک به تصویب یک معاهده تاریخی منع تسلیحات اتمی دریافت کرد، هشدار داد که این سرمایه‌گذاری‌ها نه تنها غیرضروری بلکه بسیار خطرناک هستند. ۷۰ کشور این توافقنامه را تصویب کرده‌اند، اما هیچ قدرت هسته‌ای در میان آنها وجود ندارد. آلیسیا سندرز زاکر، یکی از نویسندگان گزارش ICAN، می‌گوید: «نه (۹) کشور دارای سلاح هسته‌ای به جای سرمایه‌گذاری در آرماگدون، باید تقریباً نیمی از کشورهای جهان را الگوبرداری کنند و توافق‌نامه را امضا کنند.»