توافق نظامی سائوتومه و روسیه پرتغال را "نگران" کرد

این هفته، دولت پرتغال اعلام کرد که درباره توافقنامه همکاری نظامی بین سائوتومه و پرینسیپ، یکی از مستعمرات سابق آن در آفریقا، با روسیه «بسیار نگران» است.

پائولو رانگل، وزیر امور خارجه پرتغال عصر پنجشنبه در مصاحبه‌ای با تلویزیون SIC Noticias گفت: «به محض اطلاع از این توافق، رایزنی‌ها را با مقامات سائوتومه آغاز کردیم.»

رانگل با اذعان به اینکه سائوتومه یک ایالت «مستقل و خودمختار» است و «مشروعیت کامل» برای اتخاذ چنین تصمیمی دارد، گفت: «در ابتدا پرتغال و سپس سایر کشورهای اروپایی تعجب و نگرانی خود را از این توافق ابراز کردند.»

رانگل افزود: «ما به وضوح نگرانی‌های بزرگ خود را ابراز کرده‌ایم زیرا در موقعیتی بین‌المللی قرار داریم که در آن فدراسیون روسیه مسئول یک جنگ تهاجمی است که شامل قاره اروپا نیز می‌شود.»

خبرگزاری‌های روسی اعلام کردند که سائوتومه و روسیه در ۲۴ آوریل در سن پترزبورگ توافقنامه همکاری نظامی امضا کردند که بر اساس آن هواپیماها و کشتی‌های روسی در این مجمع الجزایر در خلیج گینه آموزش می‌بینند یا جابجا می‌شوند. چنین خبری از روز چهارشنبه بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های پرتغالی داشت.

این تحولات مصادف با دوره‌ای بود که رئیس جمهور گینه بیسائو، یکی دیگر از مستعمرات سابق پرتغال، برای شرکت در مراسم بزرگداشت پیروزی بر آلمان نازی به روسیه سفر کرد.