آهنگ شیوع کووید١٩ در سرتاسر جهان تندتر شد: ١٨۶۶۶۵ نفر مبتلا و ٧۴۶٢ جانباخته

آمار منتشر شده تنها مجموع افراد مبتلا و فوتی‌هایی را در برمی‌گیرد که ابتلای آنان به بیماری کووید١٩ از سوی سازمان‌های بهداشت وابسته به دولت‌ها تأیید شده است. دولت‌ها در این زمینه به افکار عمومی و سازمان‌های بین‌المللی دروغ گفته‌اند،

چین اگر چه در ٧ ژانویه ٢٠٢٠ به شیوع ویروس کرونا در شهر ووهان در مرکز این کشور اعتراف کرد اما شواهد موجود حاکی است که این ویروس دست‌کم از اواسط نوامبر ٢٠١٩ در این شهر وجود داشته است. پس از سه‌ماه از شناسایی این ویروس و پنج‌ماه از شیوع آن در ووهان، اکنون کرونا (کووید١٩) در سرتاسر جهان شیوع پیدا کرده است.

برپایه‌ی داده‌های سایت ورلدمتر شمار مبتلایان به بیماری کووید١٩ تا ساعت ١١:٣٠ ظهر (به وقت گرینویچ) روز سه‌شنبه ١٧ مارس به ١٨۶ هزار و ۶۶۵ نفر در چهارسوی زمین رسیده است و دستکم ٧۴۶٧ نفر از این مبتلا جان خود را از دست داده‌اند.

بر طبق گزارش‌ مذکور تعداد مبتلایان در چین به ٨٠ هزار و ٨٨١ مورد و تعداد فوت‌شدگان در این كشور به سه هزار و ٢٢۶ نفر رسیده است.

ایران با ١۶١۶٩ مورد ابتلا در ردیف سوم جهان پس از ایتالیا با ٢٧ هزار و ٩٨٠ مورد ابتلای به ویروس کرونا جای گرفته است. تعداد فوتی‌های ایران برپایه‌ی آمار دولتی ٩٨٨ مورد است در حالی که تعداد درگذشتگان این بیماری در ایتالیا به ٢١۵٨ نفر رسیده است.

اسپانیا با ١١١٧٨ مبتلا و ۴٩١ فوتی در رتبه چهارم، کره‌جنوبی با ٨٣٢٠ مورد ابتلا و ٨١ فوتی در رده پنجم و آلمان با ٧۶١٠ مورد ابتلا و ١٧ فوتی در رده ششم قرار گرفته‌اند. فرانسه با ۶۶٣٣ مبتلا به کووید١٩ و ١۴٨ فوتی پس از آلمان قرار گرفته است.

آمار منتشر شده تنها مجموع افراد مبتلا و فوتی‌هایی را در برمی‌گیرد که ابتلای آنان به بیماری کووید١٩ از سوی سازمان‌های بهداشت وابسته به دولت‌ها تأیید شده است. دولت‌ها در این زمینه به افکار عمومی و سازمان‌های بین‌المللی دروغ گفته‌اند، دست‌کم دولت‌های چین، ایران و ترکیه برای چند ماه وجود کووید١٩ در کشورهایشان را پنهان کرد‌ه‌اند و این امر به شیوع هرچه بیشتر آن هم در داخل و هم در سطح بین‌المللی کمک کرده است.

آزمایش واکسن کرونا روی انسان

بنابر اطلاعیه‌ای سازمان ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا آزمایش نخستین واکسن تولید شده برای مقابله با ویروس کرونا روز گذشته بر روی چهار نفر داوطلب در سیاتل آمریکا آغاز شده است. این سازمان می‌افزاید که گام نخست برای بررسی بی‌خطربودن این واکسن است و به منظور کسب اطمینان از کارایی و اثربخشی آن زمان و آزمایش‌های بیشتری مورد نیاز است.