اردوغان و بارزانی در صدر حامیان مالی تروریسم در سوریه

​​​​​​​کمیته مبارزه با پولشویی و حمایت مالی از تروریسم سوریه در لیستی اسامی سیاسیون تاجری را منتشر کرده است که با صرف هزینه‌های کلان به تروریسم در سوریه دامن زده‌اند

کمیته مبارزه با پولشویی و حمایت مالی از تروریسم سوریه با استناد به دو قطعنامه شماره ١٢۶٧(مصوب سال ١٩٩٩) و ١٣٧٣ (مصوب سال ٢٠٠١) فهرستی حاوی ۶١۵ نفر و ١٠۵ نهاد از ٣٠ تابعیت عربی و غیرعربی منتشر کرده است که در ترویج ترور در این كشور دست داشته‌اند.

 

۵٨ درصد از افراد موجود در فهرست مذکور دارای تابعیت سوری، ١٠ درصد دارای تابعیت عربستان سعودی، ۶ درصد دارای تابعیت لبنانی، ۵ درصد با تابعیت کویتی در رده‌های اول تا چهارم قرار گرفته‌اند. این فهرست علاوه بر اتباع این چهار كشور افرادی از ٢۶ کشور دیگر را هم در برمی‌گیرد.

 

از میان افراد غیرعرب اسامی افرادی همچون رجب طیب اردوغان دیکتاتور ترکیه، احمد داوود اوغلو نخست‌وزیر سابق اردوغان و دو آخوند به نام‌های نورالدین یلدیز و مراد پاشا به چشم می‌آیند.

 

در فهرست افراد عراقی هم اسامی مسرور بارزانی پسر مسعود بارزانی رییس پ.د.ک-عراق و حارث سلیمان الظاری به عنوان حامیان تروریسم قرار داده شده است. نکته جالب توجه اینکه مسعود بارزانی در تلاش است پسرش مسرور را بر کرسی نخست وزیری حکومت اقلیم کردستان عراق منصوب کند.

 

شایان ذكر است که قطعنامه‌های ١٢۶٧، ١٩٨٩ و ٢٢۵٣ درباره افراد، گروهها و یا سازمانهایی است که با گروههای تروریستی داعش و القاعده رابطه دارند. این قطعنامه‌ها از سوی سازمان ملل متحد تهیه و تنظیم شده‌اند.