جهان در بحران کروناویروس؛ شمار قربانیان به حدود ١٠٠ هزار نفر رسید

پاندمی کروناویروس به سرعت در سراسر جهان شیوع پیدا کرد، هنوز درمان قطعی برای این ویروس مرگبار دیده نشده است. تعداد قربانیان بنابر آمارهای رسمی از ٩٧ هزار نفر بیشتر است.

ویروس کرونا جدید یا با نام عملی آن کووید-١٩ که در ماه نوامبر در چین کشف شد میلیاردها انسان را در قرنطینه خانگی گرفتار کرده است. این بیماری تأثیری بی‌سابقه بر اقتصاد برجای گذاشته است.

برای مقابله با این بحران تاکنون رویکرد مشترکی اخذ نشده است. بسیاری از کشورها از «دشمن مشترک» سخن به میان آورده‌اند اما هر یک با توجه به توانایی خود شیوه‌ای جداگانه را برای مقابله پی گرفته‌اند.

سازمان جهانی کار: جهان با بزرگترین بحران پس از جنگ جهانی روبروست

سازمان جهانی کار اعلام کرده است که پاندمی کروناویروس کار و فعالیت اقتصادی را با فلاکت روبرو کرده و در سه ماهه دوم سال ٢٠٢٠ بیشتر از ۶.٧ درصد فرصت‌های شغلی از دست خواهند رفت. این سازمان می‌افزاید که از جهان با بزرگترین بحران پس از جنگ جهانی دوم روبرو شده است.

صندوق جهانی پول نیز اعلام کرده است که جهان در انتظار بحران بزرگ اقتصادی سال ٢٠٢٠ است.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد از شورای امنیت خواست تا در مقابل پاندمی متحد شوند.

توافق وزاری دارای اتحادیه اروپا برای کمک اضطراری ۵٠٠ میلیارد یورویی

وزرای دارایی کشورهای عضو اتحادیه اروپا شامگاه پنجشنبه ۹ آوریل با برنامه واکنش اضطراری ۵۰۰ میلیارد یورویی برای کاهش رکورد اقتصادی و جبران خسارت‌های مالی ناشی از شیوع ویروس کرونا موافقت کردند.

شمار قربانیان به ١٠٠ هزار نفر می‌رسد

تعداد جانباختگان کروناویروس در سراسر جهان بنابر آخرین گزارش‌ها به ٩۶ هزار و ٧٨٨ نفر رسیده است.

ایالات متحده آمریکا بیش از هر کشور دیگری با این بیماری روبروست. بنابر گزارش دانشگاه جان هاپکینز تعداد مبتلایان به کرونا در آمریکا به ۴۶۶ هزار نفر رسیده و ١۶ هزار و ۵٠٠ نفر از بیماران جان خود را از دست داده‌اند.

بیشترین تعداد قربانیان کرونا در میان قاره‌های جهان در اروپا ثبت شده است. در این قاره تاکنون ٨١١ هزار و ٧٠٠ نفر مبتلا شده‌‌اند و ۶۵ هزار و ٨٠٠ بیمار جانباخته‌اند. تعداد فوتی‌ها در ایتالیا به ١٨ هزار و ٢٧٩ نفر رسیده است. در اسپانیا ١۵ هزار و ٨۴٣ بیمار، در فرانسه ١٢ هزار و ٢١٠ بیمار و در بریتانیا ٧ هزار و ٩٨٧ بیمار جان خود را ز دست داده‌اند.

تعداد جانباختگان این بیماری در بلژیک به ٣٠١٩ نفر، در هلند به ٢٣٩۶ نفر و در آلمان به ٢٣٧٣ نفر رسید.

احتمال ابتلای ٢ میلیون نفر در کانادا

برپایه‌ی براوردهای مقام‌های پزشکی در کانادا تعداد مبتلایان در این کشور به ٩٣۴ هزار تا ١ میلیون و ٩٠٠ هزار نفر خواهد رسید. همچنین احتمال دارد تعداد جانباختگان نیز به ٢٢ هزار نفر برسد. جاستین ترودو اعلام کرده است که زندگی تنها پس از کشف داروی این بیماری می‌تواند تا حدی به حالت طبیعی برگردد، که این امر نیز می‌تواند ١٨ ماه به داراز بکشد.

ثبت ابتلای یک فرد در یمن

بحران‌ انسانی در کشور یمن بیش از هر کشور دیگری است. در استان حضرموت واقع در جنوب این کشور که تحت کنترل نیروهای دولت یمن است ابتلای قطعی اولین مورد بیماری کرونا در یمن ثبت شد. سازمان‌های بشردوستانه هشدار داده‌اند که درصورت شیوع کرونا در یمن این کشور با فاجعه بزرگی روبرو خواهد شد.

فوت دو زن باردار در مکزیک

در مکزیک برای اولین بار دو زن باردار مبتلا به کروناویروس جانباختند. ویزر بهداشت مکزیک اعلام کرده است که یکی از مادران پس از وضع حمل جان خود را از دست داده‌ است. وضعیت نوزاد وی وخیم گزارش شده است. تاکنون در مکزیک ١٩۴ فرد مبتلا به کووید-١٩ جانباخته‌اند.

بحران غذا در آفریقا

برپایه گزارش بانک جهانی ویروس کرونا در سه‌ماهه دوم سال ٢٠٢٠ در آفریقا شیوع پیدا خواهد کرد. بحران غذا در این قاره از هم اکنون به نگرانی‌ها دامن زده است. کشور آفریقای جنوبی منع آمد و رفت را برای دو هفته دیگر تمدید کرد. در نیجریه پرجمعیت‌ترین کشور آفریقا تنها یک هفته پس از اعلام منع عبور و مرور میزان محصولات غذایی بشدت کاهش یافت. در محله لاگوس پس از اولین هفته منع آمد و رفت فریاد «ما گرسنه‌ایم» سر داده شد.

گرسنگان در هند

فقرای هند در تلاش هستند تا بر مشکلات ناشی از شیوع کرونا فائق آیند. یک مادر در دهلی‌نو که شب گذشته را تنها با نان خشک سپری کرده است می‌گوید:"مرگ از این گرسنگی بهتر است."