حسن روحانی کشورهای اروپایی را تهدید کرد

​​​​​​​رئیس جمهور ایران با لحنی تهدید آمیز می‌گوید، اگر ایران به دلیل تحریم‌ها تضعیف شود، امنیت کشورهای اروپایی به خطر می‌افتد. زیرا ایران دیگر نمیتواند مانع رسیدن مواد مخدر و ترور به اروپا شود

امروز حسن روحانی در کنفرانس روئسای جمهور ایران، افغانستان، پاکستان، ترکیه، چین و روسیه که در تهران برگزار می‌شود به سخنرانی پرداخت و ضمن انتقاد از سیاست‌های دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا گفت: تضعیف ایران از راه اعمال تحریمها سبب به خطر افتادن امنیت بسیاری از کشورها خواهد شد. آنهایی که حرفهایمان را باور نمیکنند بهتر است نگاهی به نقشه‌ی جغرافیا بیندازند.

 

روحانی همچنین گفت: کشورهای اروپایی باید بدانند که تحریم ایران، به توان ما برای مقابله با تروریسم و مواد مخدر ضربه خواهد زد.

 

روحانی گفت:"اگر مبارزات ما در زمینه‌ی مواد مخدر و تروریسم ضربه ببیند، شما نخواهید توانست از زیانهای مواد مخدر، پناهجویان، بمب‌ها و ترور در امان بمانید."

 

حسن روحانی در حالی کشورهای اروپایی را تهدید می‌کند که دولت وی در سه ماه اخیر متهم به طراحی اقدامات تروریستی دست‌کم در دو مورد است. طی ماههای اخیر هر کدام از فرانسه و دانمارک دولت ایران را به برنامه‌ریزی حملات تروریستی در این کشورها متهم کرد‌ه‌اند.

 

این تهدیدات روحانی پس از آن است که پس از خروج آمریکا از برجام، اروپا به ایران وعده داده بود که یک کانال مالی برای ایران ایجاد کند تا اثر تحریمها را کاهش دهد. اما کشورهای اروپایی تابحال موفق به انجام این وعده‌ی خود نشده‌اند، چون هیچ کشوری حاضر به قرار دادن خود در معرض  تحریمهای آمریکا نیست.

 

لازم به ذکر است که این سخنان روحانی و این تهدیدات مسئله‌ای تازه می‌باشد و اولین بار است که رئیس جمهوری ایران چنین مسائلی را مطرح می‌کند. روحانی پیشتر تهدید به بستن تنگه‌ی هرمز کرده بود و اخیرا هم این تهدید را دوباره تکرار کرده بود. این سخنان روحانی، تهدیدات اردوغان رئیس جمهوری ترکیه را به یاد می آورد. اردوغان اروپا را تهدید کرده بود در صورتی که اروپا از ترکیه پشتیبانی مالی نکند، مرزهای خود را برای هجوم پناهجویان به اروپا باز خواهد کرد، همچنین تهدید کرده بود که ترور اروپا و آمریکا را فرا گیرد. جالب اینکه هر بار در فاصله کمی از تهدیدهای اردوغان، تبهکاران داعش در کشورهای اروپایی دست به عملیات تروریستی زده بودند.