سازمان جهانی بهداشت: کرونا ممکن است هرگز ریشه‌کن نشود

به گفته مایک رایان، مدیر امور اضطراری سازمان جهانی بهداشت ویروس کرونا ممکن است هیچ وقت از میان نرود.

سازمان جهانی بهداشت روز گذشته (چهارشنبه ١٣ مه /٢۴ اردیبهشت) هشدار داد که ویروس جدید کرونا (کووید-١٩) می‌تواند مانند ویروس اچ‌آی‌وی به یک بیماری همه‌گیر بومی و دائمی (آندمی) تبدیل شود.

سازمان جهانی بهداشت همزمان با بازگشایی مشاغل و بازگشت به کار شهروندان در بسیاری از کشورهای اروپایی، هشدار داد که بیماری کووید-۱۹ ممکن است هرگز ریشه‌کن نشود.

مایکل رایان، مدیر اضطراری سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه در ژنو در یک نشست خبری گفت: "ویروس کرونا ممکن است به یک همه‌گیری بومی در جوامع ما تبدیل شود و هرگز هم نتوان آن را ریشه‌‌کن کرد. اچ‌آی‌وی ناپدید نشده اما آموخته‌ایم با آن کنار بیاییم."

رایان یادآوری کرد که در حال حاضر نمی‌توان زمان ناپدید شدن بیماری کووید ۱۹ را پیش‌بینی کرد.

تدروس آدهانوم، مدیر سازمان جهانی بهداشت هم تاکید کرد که کنترل این ویروس صرفاً در صورت تلاش کافی شهروندان امکان‌پذیر است: "همه در قبال همه‌گیری مسئولیت داریم، و همه باید به متوقف کردن این همه‌گیری کمک کنیم."

اریا ون کرکوف اپیدمی‌شناس سازمان جهانی بهداشت هم در این کنفرانس گفت: "باید از نظر ذهنی بپذیریم که خارج شدن از این همه‌گیری زمان می‌برد."

 تا ساعت ٨:٣٠ روز پنجشنبه ۱۴ مه/ ۲۵ اردیبهشت (به وقت گرینویچ) شمار مبتلایان به کووید-۱۹ در جهان به چهار میلیون و ۴۴٢ هزار و ۴۶۶ نفر رسید. تاکنون در سراسر جهان ۲۹۸ هزار و ٣٢٢ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. تنها در ٢۴ ساعت گذشته ٨٨ هزار و ٢٢٠ مورد ابتلای قطعی به این بیماری در سراسر جهان شناسایی شده و بیش از ۵ هزار و ٣١۴ بیمار جانباخته‌اند.