اپوزیسیون آذربایجان؛ قوانین انتخابات به شدت نقض شده است

همانطور که انتظار می‌رفت، حزب الهام علی‌اف رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان اکثریت کرسی‌ها را در انتخاباتی که در آذربایجان برگزار شد به دست آورد. اپوزیسیون گفت قوانین انتخابات «به شدت نقض شده است».

کمیسیون مرکزی انتخابات آذربایجان اعلام کرد که حزب رئیس‌جمهور، آذربایجان جدید، ۶۸ کرسی از ۱۲۵ کرسی مجلس ملی، پارلمانی تک مجلسی را به دست آورد.

کرسی‌های دیگر را ۴۵ نامزد مستقل و ۱۲ عضو از احزاب مختلف سیاسی به دست آوردند، اما همه آنها افرادی وفادار به دولت هستند. تنها یک نامزد از حزب آلترناتیو جمهوری‌خواه انتخاب شد که به عنوان اپوزیسیون طبقه‌بندی می‌شود.

حزب اپوزیسیون مساوات روز دوشنبه واکنش نشان داد که قوانین انتخابات، از جمله رأی‌گیری چندگانه، «به شدت نقض شده است».

آذربایجان، این کشور قفقازی که در ماه نوامبر میزبان COP29 خواهد بود، از سال ۲۰۰۳ توسط علی‌اف با مشت آهنین اداره می‌شود.

مخالفان علی‌اف رئیس‌جمهور را متهم کردند که این انتخابات را برای تقویت تسلط خود بر کشور، کمی بیش از دو ماه قبل از نشست اقلیم COP29، که از ۱۱ تا ۲۲ نوامبر برگزار می‌شود، ترتیب داده است.

هیچ یک از انتخاباتی که در دوره علی‌اف در آذربایجان برگزار شد، توسط هیئت‌های ناظر سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) آزاد و شفاف ارزیابی نشد.

انتظار می‌رود ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز نتایج خود را در مورد رای‌گیری اعلام کنند.

این انتخابات اخیر اولین انتخابات پارلمانی از زمان تصرف منطقه قره‌باغ کوهستانی از دست ارامنه در سپتامبر ۲۰۲۳ بود.

علی‌اف این تهاجم را یک موفقیت نظامی معرفی کرد و با کسب ۹۲ درصد آرا در انتخابات ریاست‌جمهوری در فوریه برای پنجمین دوره انتخاب شد. مخالفان انتخابات را تحریم کردند.

در بین بدترین‌ها از نظر آزادی‌ها

رئیس‌جمهور ۶۲ ساله که بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۳ پس از خدمت به عنوان یک افسر عالی رتبه در دوره شوروی، قدرت را از پدرش حیدر علی‌اف تحویل گرفت، سال‌ها به سرکوب همه صداهای مستقل متهم شده است. بنابراین انتظار نمی‌رفت که در انتخابات سورپرایزی شود.

آذربایجان که یک جمهوری قدیمی شوروی با جمعیتی در حدود ۱۰ میلیون نفر است، همچنان در رده‌بندی نزدیک به پایین گروه‌های حقوق بشر قرار دارد.

سازمان ترویج دموکراسی آمریکایی (Freedom House) این کشور را در بین «بدترین‌ها» از نظر آزادی‌های مدنی رتبه‌بندی می‌کند.