فراخوان اعتصاب عمومی برای نجات اسرا در اسرائیل

در اسرائیل، یایر لاپید رهبر اپوزیسیون و خانواده‌های اسرا خواستار اعتصاب عمومی برای فشار بر دولت شدند.

خانواده‌ها می‌خواهند دولت را وادار کنند تا در مورد آزادی نزدیک به ۱۰۰ نفر که هنوز در غزه اسیر هستند، توافق کند. خانواده‌ها به ویژه زمانی که اجساد تعدادی از اسیران اسرائیلی روز یکشنبه در تونلی در فلسطین پیدا شد، خشمگین شده و به تکاپو افتادند. ارتش اسرائیل اعلام کرد که با این اجساد یافته شده، تاکنون در مجموع ۳۳ اسیر جان خود را از دست داده‌اند. گفته می‌شود که مرگ تعدادی از این اسرا در اثر بمباران اسرائیل بوده است.

در جریان حمله حماس در ۷ اکتبر، ۲۵۱ اسرائیلی ربوده شدند. گفته می‌شود که ۹۷ نفر از این افراد همچنان در غزه نگهداری می‌شوند. مجمع خانواده‌های زندانیان خواستار اعتصاب و اعتراض در سراسر اسرائیل و اجرایی شدن توافقنامه آزادی اسیران شد. این مجمع از افکار عمومی و سندیکای پرنفوذ هیستادروت خواست به این جنبش بپیوندند.

لاپید در بیانیه‌ای در صفحه فیسبوک خود از هیستادروت، شهرداری‌ها و سازمان‌ها خواست تا به اعتصاب عمومی بپیوندند و نتانیاهو را به «نجات ندادن اسیران» متهم کرد. یوآو گالانت، وزیر دفاع نیز اعلام کرد که کابینه باید جلسه جدیدی در رابطه با این موضوع برگزار کند.

اعتراضات در اسرائیل افزایش یافته است. بسیاری از سینماها و رستوران‌ها به منظور حمایت از آزادی اسرا بسته شدند.

در طرف دیگر، به گفته وزارت بهداشت حماس، دست کم ۴۰ هزار و ۷۳۸ نفر در جنگ غزه جان خود را از دست دادند که بیشتر آنها زن و کودک بودند.