پلیس «اخلاق» در افغانستان همکاری خود را با نمایندگی سازمان ملل قطع کرد

پلیس اخلاق وابسته به وزارت امر به معروف و نهی از منکر در افغانستان اعلام کرد که دیگر با نمایندگی سازمان ملل متحد در این کشور همکاری نخواهد کرد.

در بیانیه این وزارت آمده است که پلیس اخلاق به دلیل «تبلیغاتی که ادامه دارد» با یوناما، مأموریت کمک‌رسانی سازمان ملل متحد در افغانستان «همکاری» نخواهد کرد.

این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که هیئت سازمان ملل در افغانستان «نگرانی» خود را در مورد قانونی که اخیراً توسط مقامات طالبان تصویب شده است که محدودیت‌های جدیدی را برای زنان اعمال می‌کند، اتخاذ شده است.

قانون جدید بسیار سختگیرانه شامل ۳۵ ماده

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «ما از سازمان‌های بین‌المللی، کشورها و افرادی که از قانون انتقاد می‌کنند می‌خواهیم به ارزش‌های دینی مسلمانان احترام بگذارند و از این گونه انتقادات و اظهارات توهین‌کننده به ارزش‌های مقدس اسلام خودداری کنند.»

این قانون جدید ۳۵ ماده‌ای که در ۲۲ اوت لازم‌الاجرا شد، به طور بالقوه تمام جنبه‌های زندگی اجتماعی و خصوصی افغانستانی‌ها را از طریق تفسیری بیش از حد سختگیرانه از قوانین اسلامی، شریعت، کنترل می‌کند.

شنیدن صدای زنان نیز ممنوع است

قانون مجازات‌های درجه‌بندی شده‌ای را برای عدم رعایت قوانین در نظر گرفته است که از هشدارهای شفاهی توسط پلیس اخلاق گرفته تا تهدید، جریمه و بازداشت در دوره‌های مختلف را شامل می‌شود. قانون به طور خاص زنان را ملزم می‌کند که هنگام خروج از خانه صورت و بدن خود را بپوشانند و از شنیده نشدن صدای آنها اطمینان حاصل کنند.