قانون «فضیلت» به اجرا درآمد

در افغانستان قانون «فضیلت» که بر علیه زنان است به اجرا گذاشته شد.

پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، آنها به سرعت به نقض حقوق و اعمال محدودیت‌ها علیه زنان دست زدند. اکنون طالبان قوانین شریعت را زیر نظر «پلیس اخلاقی» و تحت عنوان «قانون فضیلت» اجرا کرده است. جزئیات این قانون که از ۳۱ جولای لازم الاجرا شد، از سوی وزارت دادگستری اعلام شد. این قانون زنان را موظف کرده است که در مکان‌هایی که مردان حضور داشته باشند در صورتی که از بستگان نزدیک آنان نباشند، باید صورت خود را بپوشانند. با اعمال این قانون، اختیارات «پلیس اخلاقی» که بر اساس معیارهای شریعت عمل می‌کند، افزایش می‌یابد.

طبق قانون، مردان فقط مجاز به استفاده از بالاپوش‌هایی هستند که تا زانو هستند و در صورتی که ریش نداشته باشند مجاز نیستند صورت خود را بپوشانند. این قانون همچنین ساخت و تماشای فیلم‌هایی که موجودات زنده را به تصویر می‌کشند ممنوع می‌کند. همچنین اگر نماز کسی قضا شود، گناه بسیار بزرگی تلقی شده و مستوجب عقوبت می‌شود.

رسانه‌ها نیز هدف قرار گرفته‌اند

در این قانون، در مورد رسانه‌ها نیز تغییراتی پیش‌بینی شده است. رسانه‌ها موضوعاتی را منتشر نخواهند کرد که مطابق با «قوانین و مقررات دینی» نباشد و موضوعاتی که توهین به مسلمانان تلقی شود اجازه انتشار نخواهند داشت.

پلیس اخلاقی به متخلفین در وهله اول هشدار می‌دهد، جریمه نقدی و تا ۳ روز بازداشت و برخی دیگر از تحریم‌ها اعمال می‌کند. اما اگر دوباره این کار را تکرار کند، تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

آلات موسیقی امحا شده‌اند

وزارت زنان در سال ۲۰۲۱ در کشور منحل شد و وزارت امر به معروف و نهی از منکر به جای آن تأسیس شد. در گزارش سالانه‌ای که چند روز پیش از سوی این وزارتخانه منتشر شد، آمده است که بیش از ۱۳ هزار نفر در یک سال به دلیل اقدامات خلاف اخلاق بازداشت شده‌اند. محب الله مخلص که مدیر قانون‌گذاری و برنامه‌ریزی این وزارت می‌باشد، در نشستی اظهار داشت که ۲۸۱ نیروی امنیتی که ریش‌هایشان را تراشیده بودند از وظیفه خود برکنار شده‌اند.

محب‌الله مخلص همچنین اعلام کرد که در سال ۲۰۲۳ میلادی ۲۱ هزار و ۳۲۸ آلات موسیقی در کشور امحا شده است.