عربستان اسرای یمنی را آزاد خواهد کرد

عربستان سعودی اعلام کرد که ده‌ها زندانی یمنی را آزاد می‌کند.

عملیات تحت نظارت کمیته بین المللی صلیب سرخ (ICRC) روز یکشنبه برای آزادی نزدیک به ۹۰۰ نفر که در جنگ یمن اسیر شده بودند، تکمیل شد. گفته می‌شود این اقدامات یک اقدام امنیتی مهم در چارچوب مذاکرات عربستان سعودی و حوثی‌ها است که ایران از آن حمایت می‌کند.

معاون وزیر امور خارجه حوثی‌ها در توئیتر خود اعلام کرد که ۱۰۴ یمنی که توسط عربستان سعودی دستگیر شده‌اند، خارج از توافق اصلی که برای تبادل اسرا انجام شده است، به صورت یکجانبه آزاد می‌شوند.

در جریان مذاکراتی که در ماه مارس در سوئیس برگزار شد، طرفین توافق کردند که ۸۸۷ زندانی را آزاد کنند و در ماه می درباره وضعیت برخی دیگر از زندانیان گفتگو کنند.

هواپیماهای صلیب سرخ اسیران را که به مدت سه روز آزاد شده بودند به شش شهر بین عربستان سعودی و یمن منتقل کردند.

جنگ یمن که ده‌ها هزار نفر در آن جان خود را از دست داده‌اند و میلیون‌ها نفر از گرسنگی رنج می‌برند، یک جنگ نیابتی بین ایران و عربستان سعودی تلقی می شود.

ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی در سال ۲۰۱۵ به جنگ یمن پیوست. در سال ۲۰۱۴، حوثی‌ها حکومت صنعا و بخش بزرگی از کشور را به دست گرفتند.

در ماه مارس، با وساطت و پیش‌دستی چین، ایران و عربستان سعودی توافق کردند که روابط دیپلماتیک خود را که از سال ۲۰۱۶ قطع شده بود، دوباره برقرار کنند. این رویکرد امیدی برای روند صلح در یمن ایجاد کرد.