‌«سازمان داعش از محیط جنگ و بحران سود می‌برد»

محققان سیاسی اعلام کردند که گروه‌های تروریستی مثل داعش و اسلام رادیکال از بحران سیاسی سود می‌برند و خود را سازماندهی می‌کنند، آنان همچنین بیان داشتند که بزرگترین کمک‌رسانی را دولت ترکیه به داعش ارائه کرده است.

در چند روز گذشته ۵ عضو تبهکاران داعش از یک زندان در شهر رقا در منطقه شمال و شرق سوریه فرار کردند. تلاش‌های فرار تبهکاران داعش در زمانی صورت می‌گیرد که دولت اشغالگر ترکیه، به تدارکات خود برای حمله ادامه می‌دهد.

طبق گزارش‌های منتشر شده، حداقل ۳۰هزار تبهکار مسلح داعش در بازداشتگاه‌ها و زندان‌های سراسر عراق و سوریه حضور دارند و بیش از ۶۵ هزار زن و کودکان وابسته به سازمان تبهکاری داعش در کمپ‌های جداگانه در هر دو کشور ساکن هستند.

محققان سیاسی در رابطه با این موضوع در مرکز تحقیقات کوردی، طارق حمو و مدیر واحد روابط بین‌المللی مرکز تحقیقات عربی، هانی الجمیل با خبرگزاری فرات ‌(ANF) مصاحبه کردند.

محقق سیاسی، طارق حمو اعلام کرد که نیرومند شدن سازمان تبهکاری داعش بیش از هرکس دیگری به نفع رژیم ترکیه است و گفت زمانیکه داعش به وجود آمد و به تل‌عفر، موصل و سپس شنگال حمله کرد، بدون اینکه به کارمندان در سفارتخانه ترکیه آسیبی برساند، اجازه داد آنان از منطقه فرار کنند. حمو اظهار داشت پس از این امر، آنکارا در سال ۲۰۱۴ در حمله علیه کانتون کوبانی، کمک‌های قدرتمندی به داعش عرضه داشته است.

حمو اشاره کرد که رژیم ترکیه، خودمدیریتی دمکراتیک را در مقابل خود مثل  یک خطر می‌بیند و گفت‌: ‌«دولت ترکیه، خودمدیریتی دمکراتیک را در مقابل خود، خطرناکتر از داعش می‌پندارد. به همین علت از تبهکاران داعش پشتیبانی کرد تا مناطق الباب، جرابلس، منبج و دیگر مناطق را اشغال کند. سپس نیروهای سوریه دمکراتیک ‌(ق‌س‌د) خود را سازماندهی کردند و سازمان داعش را در مناطق بسیاری شکست دادند. اما جنگ‌های موجود در خاورمیانه به دلیلی برای وسیع‌تر شدن ناآرامی‌ها مبدل می‌شود. به‌ویژه حمله اسرائیل به غزه که از ماه اکتبر سال گذشته تاکنون ادامه دارد، تهدیدی برای انجام حملات وسیع‌تر می‌باشد. سازمان‌های تروریستی، از اتمسفر و محیط اینچنینی سود می‌برند و خود را منظم و آماده می‌کنند.‌»

هانی الجمیل نیز اعلام کرد که بدلیل غنا و ثروت زیرزمینی و روزمینی خاورمیانه، نیروهای غربی مثل آمریکا، روسیه و چین در منطقه مداخله می‌کنند و گفت این امر مسبب اینست که بحران تا انتهای صحرای آفریقا وسعت پیدا کند. هانی الجمیل اشاره کرد که گروه‌های تروریست و رادیکال در چنین اتمسفر و جوی خود را پیدا می‌کنند و گفت‌: ‌«بدلیل شکل‌گیری تغییرات ژئوپلولوتیک در منطقه، هرکسی می‌خواهد برای خود جایی پیدا کند.‌»