سرقت ۲/۵ میلیارد دلاری در عراق: حکم بازداشت دو نفر

قوه قضاییه عراق حکم بازداشت یک تاجر و یک مقام سابق دولتی را به دلیل دست داشتن در سرقت ۲/۵ میلیارد دلاری از مقامات مالیاتی صادر کرده است.

در عراق، جایی که فساد تبدیل به قانقاریا شده است، پرونده موسوم به «سرقت قرن» در پاییز ۲۰۲۲ هیجان زیادی ایجاد کرد.

متهم اصلی، تاجر نور زهیر، در اکتبر ۲۰۲۲ هنگام تلاش برای فرار از کشور دستگیر شد، اما آزاد شد. زهیر با این فرصتی که به او داده شد به خارج از کشور گریخت و در جلسات رسیدگی به پرونده خود که از اواسط ماه اوت آغاز شده بود شرکت نکرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی INA، یک دادگاه کیفری متخصص در پرونده‌های مبارزه با فساد «حکم بازداشت نور زهیر و هیثم الجبوری، مشاور سابق دولت را صادر کرد.»

به گفته این آژانس، انتظار می‌رود که در این پرونده حدود ۳۰ متهم محاکمه شوند. به گفته اداره مبارزه با فساد دولت، حداقل شش نفر از آنها بازداشت شده یا در انتظار استرداد به عراق هستند.

در پاییز ۲۰۲۲، اداره کل مالیات اعلام کرد که ۲/۵ میلیارد دلار از طریق ۲۴۷ چک نقد شده توسط پنج شرکت بین سپتامبر ۲۰۲۱ تا اوت ۲۰۲۲ به سرقت رفته است. این پول بعداً به صورت نقدی از حساب این شرکت‌ها برداشت شد.

نور زهیر در نوامبر ۲۰۲۲ پس از بازگرداندن کمی بیش از ۱۲۵ میلیون دلار به دولت و متعهد به بازپرداخت مابقی آن آزاد شد.

فساد همه نهادهای دولتی و ادارات دولتی عراق را فرا گرفته است. محکومیت‌ها عموماً افرادی را در سطوح متوسط ​​دولت یا فقط شاغلین هدف قرار می‌دهند و به ندرت مقاماتی که در پست‌های مسئولیت بالا هستند هدف قرار داده می‌شوند.