با ۷۸۹ تعاونی، پشتیبانی و توسعه اقتصادی صورت می‌گیرد

در کانتون عفرین-شهبا با پروژه‌ تعاونی‌ها،‌ اقتصاد توسعه یافته و همچنین پشتیبانی و همکاری صورت می‌گیرد. طی ۲ سال، ۵ هزار و ۲۰۰ خانواده در ۷۸۹ پروژه تعاونی جای گرفتند.

اقتصاد در روژاوا

پس از اینکه دولت ترکیه در سال ۲۰۱۸ عفرین را اشغال نمود، اهالی عفرین به شهبا مهاجرت کردند و برای اینکه با نیروی ذاتی خود، اقتصاد خویش را توسعه بدهند پروژه‌های بسیاری را ایجاد کردند. یکی از آن پروژه‌ها نیز پروژه تعاونی‌ها بود که در سال ۲۰۲۲ آغاز شده بود. یکی از مدیران پروژه‌های تعاونی‌ها در کانتون عفرین-شهبا، یحیا حسن درباره پروژه‌های تعاونی‌ها سخنانی را بیان داشت.

یحیا حسن ابراز داشت که پروژه‌های کانتون عفرین-شهبا در سال ۲۰۲۲ آغاز شده بود و گفت‌: ‌‌‌‌‌‌‌«پس از اشغال شدن عفرین برای اهالی آن که به شهبا مهاجرت کردند، لازم دیده شد که پروژه‌های تعاونی از نو بنا شود. اهالی عفرین طبیعت و فضای سبز را دوست دارند. بدلیل ویژگی‌های جغرافیای کانتون، ما در چنین منطقه‌ای قرار داریم که برای ایجاد تعاونی‌ها مناسب است، ما خود را براساس سیستم کمون سازماندهی‌ کردیم که جامعه خود مستقیما در آن حضور دارد. از راه کمون‌ها ما ۵-۶ خانواده را گردهم‌ آوردیم و تعاونی‌های کشاورزی را ایجاد کردیم. برای پیشرفت اجتماعی و تداوم حیات روزانه،‌ سازماندهی تعاونی‌ها بسیار مهم است. برای نیرومندسازی پشتیبانی از خلق، جمع‌گرایی و اقتصاد بر بنیاد نیروی ذاتی،‌ این گام مهم بود. ما یک هکتار و دو هکتار به خانواده‌ها زمین دادیم. در هر پروژه تعاونی بر اساس آنکه چند خانواده حضور داشتند، ما بر طبق آن تعداد هکتارها را تعیین می‌کنیم. مثلا اگر ۷ خانواده باشند تا ۱۰ هکتار زمین هم به آنان تعلق می‌گیرد. ما کشاورزی‌ را هم حول محور احتیاجات مشخص نمودیم. مهم‌ترین تعاونی‌های ما هم تعاونی‌ گندم است که از الزامات و احتیاجات ابتدایی ماست. بجز گندم می‌توان جو، ادویه‌جات و غیره را هم به مثابه دیگر نیازها مشخص کرد.‌»

پشتیبانی از دارندگان تعاونی‌ها

یحیا حسن از فعالیت‌های دو سال تعاونی‌ها بحث به میان آورد و گفت‌: ‌«بدلیل اینکه یک پروژه جدید است، برای خانواده‌‌هایی که در تعاونی‌ها شرکت کردند ما پشتیبانی‌های مالی انجام دادیم. تمامی‌ نیازهای کشاورزان و دیگر کارکنان را چه از نظر کار چه از نظر زندگی تامین نمودیم. بدلیل اینکه این پروژه جدید است ما ناچاریم خودمان مستقیما این تعاونی‌ها را تغذیه کنیم، اما در سال‌های بعد این تعاونی‌ها به سطحی خواهند رسید که خود مستقلا خواهند توانست خود را تغذیه کنند. ما در تلاشیم که فرصت‌های آبادانی را فراهم نماییم.‌»

در سال ۲۰۲۲، ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار زمین  برای تعاونی‌های زراعت بکار برده شدند. ۲۲۷ تعاونی کشاورزی ایجاد شدند. از ۶۵درصد از این پروژه‌ها نتیجه لازم گرفته شد. برخی پروژه‌های ما نتایج لازم را بدست نیاوردند. بدلیل اینکه حملاتی وجود داشت، تحریم وجود داشت،‌ همچنین شرایط فصلی نیز مناسب نبودند. بجز تعاونی زراعت برای اولین‌بار تعاونی نانوایی را نیز ایجاد نمودیم، که روزانه ۷ هزار بسته نان پخته شده و عرضه می‌گردد.‌‌»

هدف اساسی تقویت پشتیبانی است

یحیا حسن اشاره کرد که هدف اساسی تعاونی‌ها ایجاد هماهنگی پایدار، اتحاد و پشتیبانی از جامعه است و در ارتباط با دستاوردهای تعاونی‌ها نیز گفت‌: ‌«با پشتیبانی و کمک‌ و همکاری، خانواده‌ها از درآمدها بخشی را کسب می‌کنند. بجز پشتیبانی برای ایجاد تعاونی‌ها مزد دیگری دریافت نمی‌شود. درآمدی که بدست آورده می‌شود هم برای پروژه‌های تعاونی‌های جداگانه بکار برده می‌شود. از درآمد تعاونی‌ها ما ۱۵ درصد از آن را به خود اختصاص داده و باقیمانده را نیز درمیان خانواده‌های اعضای تعاونی تقسیم می‌نماییم.‌»