انتخابات ریاست جمهوری در ایران آغاز شد

در ایران حدود ۶۱ میلیون رای‌دهنده برای انتخاب رئیس جمهور جدید رای می‌دهند.

پس از مرگ ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در سانحه هلیکوپتر، انتخاباتی زودهنگام برنامه‌ریزی شده و امروز ۶۱ میلیون رای دهنده برای رای دادن می‌توانند به پای صندوق رای بروند. روز پنجشنبه، دو نامزد محافظه کار از انتخابات انصراف دادند. در مجموع چهار نامزد در انتخابات باقی مانده‌اند که سه نفر از آنها محافظه کار و یک نفر اصلاح طلب هستند.

انتخابات در شرایطی برگزار می‌شود که شرایط اقتصادی کشور بد است و بحران‌هایی در سطح منطقه و سطوح بین المللی وجود دارد.

اقتصاد ایران به دلیل تحریم‌های بین المللی و تورم بالای ۴۰ درصدی تحت فشار است.

ارزش پول ایران در برابر دلار بسیار کاهش یافته است. به عنوان مثال کالایی که دو یا سه سال قبل ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان قیمت داشت، الان ممکن است تا ۱/۵ میلیون تومان قیمت داشته باشد.

از جنگ غزه تا درگیری با کشورهای غربی و موضوع هسته‌ای، این انتخابات در میانه بسیاری از بحران‌های ژئوپلیتیکی برگزار می‌شود؛ بنابراین در خارج از کشور به شدت دنبال می‌شود.

کاندیداتوری مسعود پزشکیان که به عنوان اصلاح طلب معرفی می‌شود، نتایج انتخابات را نامشخص کرده است. این کاندیدای غافلگیرکننده قبل از تایید صلاحیتش در سال شورای نگهبان هرگز شناخته شده نبود.

حضور مسعود پزشکیان نماینده ۶۹ ساله ممکن است انتخابات را به دور دوم بکشاند، اما علیرغم مبارزات انتخاباتی موفق او، تردیدهای جدی در مورد شانس پیروزی او در نظام دولتی ایران وجود دارد.

شایان ذکر است که مردم در روژهلات کوردستان و اقصی نقاط ایران با نرفتن به پای صندوق‌های رای و تحریم کردن آن واکنش و موضع خود در برابر سیاست‌های دولت ایران در قبالشان را نشان می‌دهند. بنابه گزارش‌ها بسیاری از پایگاه‌های انتخاباتی همچنان خلوت هستند.