انتخابات ریاست جمهوری در ایران: دور دوم رای‌گیری آغاز شد

رای‌دهندگان در ایران برای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری بین مسعود پزشکیان و سعید جلیلی که به دور دوم راه یافتند، به پای صندوق‌های رای رفتند.

دور دوم انتخابات ایران

رای‌گیری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران از صبح امروز شروع شد. در دور اول رای‌گیری، جلیلی ۳۸/۶ درصد و پزشکیان ۶۹ ساله نماینده مجلس ۴۲/۴ درصد آرا را کسب کردند.

سعید جلیلی ۵۸ ساله فوق محافظه‌کار به دلیل موضع انعطاف‌ناپذیر خود در برابر قدرت‌های غربی شناخته شده است. جلیلی از حمایت محمدباقر قالیباف، رئیس محافظه‌کار مجلس، برخوردار شد که در دور اول با ۱۳/۸ درصد آرا سوم شد.

جلیلی و پزشکیان که به دور دوم راه یافتند، در اولین مناظره تلویزیونی خود درباره مشکلات اقتصادی کشور، روابط بین‌الملل، مشارکت کم رای‌دهندگان و محدودیت‌های دولت در اینترنت صحبت کردند.

پزشکیان با بیان اینکه مردم از ما راضی نیستند، افزود: «اگر ۶۰ درصد مردم (در انتخابات) شرکت نکنند، به این معنی است که دولت مشکل دارد.»

تحریم در دور اول موثر واقع شد و میزان مشارکت در انتخابات به کمترین میزان در تاریخ ۴۵ ساله جمهوری اسلامی با ۳۹/۹۲ درصد رسید.

جلیلی، مذاکره‌کننده سابق انرژی هسته‌ای، مواضع ناسازگار خود را در قبال غرب حفظ کرده و اعلام کرده است که تهران برای پیشرفت به توافقنامه برنامه هسته‌ای ایران که در سال ۲۰۱۵ با آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی امضا شد، نیازی ندارد.

جلیلی در تمام دوران کاری خود توانست اعتماد خامنه‌ای را جلب کند و به پست‌های کلیدی در جمهوری اسلامی برسد. وی در حال حاضر یکی از دو نماینده خامنه‌ای در شورای عالی امنیت ملی، نهاد عالی امنیتی کشور است.

اختیارات رئیس جمهور محدود است

نتیجه رای هر چه که باشد، انتظار می‌رود که اثرات آن محدود باشد زیرا رئیس جمهور تنها اختیارات محدودی دارد. رئیس‌جمهور در رأس دولت قرار می‌گیرد و مسئول اجرای دستورات سیاسی کلان تعیین‌شده توسط خامنه‌ای است. انتظار می‌رود نتایج صبح شنبه اعلام شود.