اسامی کابینه دولت پزشکیان به مجلس معرفی شدند

مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور ایران روز یکشنبه اعضای کابینه دولت از جمله یک زن را برای تصویب به مجلس معرفی کرد. وزیر امور خارجه معرفی شده بعنوان کسی که به روی غرب باز است مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ای که به صورت زنده از تلویزیون دولتی پخش شد، اسامی ۱۹ نفر از اعضای کابینه را اعلام کرد.

قرار است مجلس از روز دوشنبه بررسی لیست نامزدها را آغاز و روز شنبه هفته‌ی آینده به رای‌گیری بگذارد.

پزشکیان، عباس عراقچی دیپلمات ۶۱ ساله را به سمت وزیر امور خارجه منصوب کرد. این انتخاب در شرایطی اهمیت پیدا می‌کند که منطقه تحت تاثیر تنش‌های شدید میان ایران و متحدانش از یک سو و اسرائیل از سوی دیگر، به‌ویژه در پس‌زمینه جنگ در نوار غزه، به لرزه در می‌آید.

عراقچی که به صراحت خود نسبت به غرب شهرت دارد، نقشی کلیدی در دستیابی به توافق بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران در وین در سال ۲۰۱۵ داشت. با این حال، این توافق تنها سه سال بعد با تصمیم آمریکا برای خروج از توافق خراب شد.

پزشکیان برای وزارت راه و شهرسازی خانمی به نام فرزانه صادق را که دارای مدرک شهرسازی بوده و در سمت‌های مسئول در وزارت مسکن خدمت کرده است، معرفی کرد. در صورت تایید، او دومین زن ایرانی خواهد بود که از زمان تأسیس جمهوری اسلامی در سال ۱۹۷۹ در پست وزارتخانه‌ای مشغول به کار می‌شود.

پزشکیان همچنین از سرلشکر اسکندر مومنی، فرمانده نیروی انتظامی و از اعضای سابق سپاه پاسداران به عنوان وزیر کشور نام برد.

وی برای وزارت دفاع، سرلشکر عزیز نصیرزاده، فرمانده سابق نیروی هوایی و جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح از سال ۲۰۲۱ را پیشهناد کرد.

در ایران رای اعتماد بر اساس وزرا گرفته می‌شود نه کل دولت. پست نخست وزیری در این کشور وجود ندارد. مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری که اوایل ماه می در پی کشته شدن ابراهیم رئیسی در سانحه سقوط هلیکوپتر در ماه ژوئن برگزار شد، انتخاب شد.

پزشکیان خواستار بازتر شدن ایران در برابر جهان شده بود و قول داده بود که توافق هسته‌ای را احیا کند، جایی که خروج آمریکا با بازگشت تحریم‌های سنگین همراه بود.

با این حال، اختیارات رئیس‌جمهور در ایران محدود است. رئیس جمهور ریاست دولت را برعهده دارد و مسئولیت اجرای اصول سیاسی کلان تعیین شده توسط آیت‌الله خامنه‌ای، رئیس فعلی دولت و تصمیم گیرنده نهایی در مورد مسائل راهبردی را بر عهده دارد.