تصویر

اعتصاب و تجمع‌های اعتراضی پرستاران و کارکنان بهداشت در ایران

پرستاران و کارکنان بهداشت اعم از بازنشستگان دیگر نهادهای دولتی و عمومی در اعتراض به سیاست‌های دولت ایران نسبت به این عرصه‌ها و مطالبه حق‌شان دست به اعتصاب و تجمع‌های اعتراضی زدند.

طی سال‌های اخیر بسیاری از کارمندان، کارکنان و حتی بازنشستگان بمنظور جلب توجه به تبعیض‌ها، شرایط سخت معیشتی در نتیجه حقوق‌های کم و ... در نتیجه سیاست‌های دولت ایران بطور مداوم در سراسر ایران به اعتصاب و تجمع‌های اعتراضی می‌پردازند.

چند روزی است که بار دیگر بدلیل عدم جوابگویی مقامات دولت ایران مطالبات مطروحه کارکنان، کارمندان و بازنشستگان نهادها بالاخص نهاد‌های آموزش و پرورش، بهداشت، مخابرات و تامین اجتماعی و ... موج اعتراضات شروع شده است.

در این راستا دیروز نیز بسیاری از شهرهای ایران و روژهلات کوردستان از جمله مشهد، کرماشان، همدان، عسلویه و چندین شهر دیگر شاهد تجمعات اعتراضی گسترده بود.

مشهد

پرستاران در داخل و مقابل چندین بیمارستان در مشهد تجمعاتی اعتراضی برگزار کردند.

در این تجمع‌های اعتراضی شعارها و بنرهایی با مضمون از جمله؛ «پرستار داد بزن، حق‌ات را فریاد بزن»، «ما پرستاران سفید پوشان دیروزیم، سیاه پوشیدیم، برای تنهایی صنف پرستاری، برای بی‌عدالتی نظام سلامت»، «برای مرگهای پرستاری، برای مهاجرتهای پرستاری، برای تبعیض در انتصاب و انتخاب، برای قلدری مدیران سفارشی، برای اضافه کار اجباری با چند ریال، برای رحمت دلاری پرداخت ریالی، برای تعراض منافع و...» سر داده و حمل شدند.

برخی از مطالبات پرستاران و کارکنان بهداشت به شرح زیر می‌باشد؛

۱. صدور احکام جدید بر مبنای افزایش حقوق و سختی کار و فوق‌العاده خاص با ضریب مناسب

۲. محاسبه‌ی کارانه پرستاران بر اساس ثبت اقدامات پرستاری موجود در کتاب ارزش‌گذاری خدمات پزشکی بنام پرستاران

۳. برخورداری از مزایای رفاهی و مناسبتی مانند سایر کارکنان دولت و نهادهای عمومی

۴. حذف اضافه‌کار اجباری و در صورت نیاز دانشگاه به اضافه‌کار همکاران، پرداخت دستمزد مناسب بر اساس تورم موجود سالیانه و بر اساس فرمول اداره کار و قانون ارتقاء بهره‌وری.

کرماشان

آدرس دیگری که در آن تجمع اعتراضی برگزار شد کرماشان روژهلات کوردستان بود. تجمع اعتراضی که  از سوی بازنشستگان کشوری، مخابرات و تامین اجتماعی در صندوق بازنشستگی کرماشان برگزار شد.

در این تجمع نیز به بی‌عدالتی و عملی نشدن وعده‌های مقامات دولت ایران و عدم جوابگویی به مطالبات بازنشستگان توجه شد.