ایران دو خبرنگار زن را به زندان محکوم کرد

دادگاه تجدیدنظر تهران، نیلوفر حامدی و الهه محمدی، روزنامه‌نگاران زن زندانی را به شش سال حبس محکوم کرد.

پرتو برهان‌پور و حجت کرمانی وکلای نیلوفر حامدی و شهاب‌الدین میرلوحی وکیل نیلوفر حامدی در بیانیه خود در روز یکشنبه ۱۱ اوت، احکام صادره از سوی دادگاه را برای خبرنگاران زن تایید کردند.

بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی وکلای دادگستری، روزنامه‌نگارانی که در دادگاه اول مجموعا به ۲۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بودند، از اتهام «همکاری با دولت‌های بیگانه» تبرئه شدند.

دادگاه تجدیدنظر استان تهران به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری و به سایر اتهامات به ۵ سال و در مجموع ۶ سال حبس رای داد.

وکلای نیلوفر حامدی اظهار داشتند که پرونده موکل آنها مربوط به اعتراضاتی است که پس از قتل زن جوان کورد ژینا امینی در تهران در اکتبر ۲۰۲۲ آغاز شد.

وکلای دادگستری با بیان اینکه احکام صادره برای برائت از اتهام همکاری با کشور بیگانه باید در چارچوب بخشنامه عفو عمومی به تعویق بیفتد، گفتند: «این پرونده نیز مانند بسیاری از متهمان دیگر باید با بهره‌مند شدن از مزایای بخشنامه عفو خاتمه یابد.»

نیلوفر حامدی و الهه محمدی اولین روزنامه‌نگارانی بودند که از مرگ ژینا امینی در سال ۲۰۲۲ خبر دادند. پس از آن، نیروهای امنیتی آنها را در ۲۱ و ۲۹ سپتامبر۲۰۲۲ دستگیر کردند. آنها در سال ۲۰۲۳ به اتهاماتی چون «تبلیغ، ارتکاب جرم علیه امنیت ملی» و «همکاری با کشور بیگانه» به ترتیب به ۱۲ و ۱۳ سال حبس محکوم شدند.