با وجود وخامت وضعیت جسمانی زینب جلالیان از حق درمان محروم می‌شود

زینب جلالیان، زندانی سیاسی زن کورد که از لحاظ وضعیت جسمانی دارای مشکلاتی جدی است، اخیرا این وضعیتش وخیم‌تر شده است. نیروهای وزارت اطلاعات دولت ایران از انتقال وی به مراکز درمانی خارج از زندان خودداری می‌شود.

زندانی سیاسی زینب جلالیان

بر پایه گزارش شبکه حقوق بشر کوردستان، زینب جلالیان، تنها زندانی سیاسی زن محکوم‌ به حبس ابد که هفدهمین سال حبس خود را در زندان مرکزی یزد می‌گذراند‌، در چند هفته گذشته به دلیل «درد شدید در ناحیه پهلوی سمت راست» به بهداری زندان منتقل و پس از معاینه توسط پزشک عمومی، بدون انجام معاینات تخصصی و درمان قطعی به داخل بند بازگردانده شده است.

گفته شد که در هفته‌های گذشته به دلیل درد شدید خواستار انتقال خود به مراکز درمانی خارج از زندان برای انجام آزمایشات لازم در این خصوص شده، اما به دلیل مخالفت وزارت اطلاعات دولت ایران از دسترسی به خدمات درمانی محروم است.

چنانچه زینب جلالیان از بیماری‌های متعددی مانند قلب، معده و روده رنج می‌برد، سالهاست که به بیماری ناخنک چشم مبتلاست، در محرومیت کامل حق درمان به‌سر می‌برد. ماموران امنیتی و نمایندگان وزارت اطلاعات دولت ایران بارها حق مرخصی او را در گرو پذیرش اظهار ندامت او دانستند، ولی همواره از سوی وی رد شده است.

زینب جلالیان در آستانه‌ی نابینایی نیز قرار دارد

در بخش دیگر این گزارش نیز آمده که روز سه‌شنبه هفدهم بهمن‌ماه ۱۴۰۲ زینب جلالیان در حالی که می‌بایست برای درمان بیماری ناخنک چشم به بیمارستان یزد منتقل می‌شد، به دلیل کارشکنی مسئولین زندان در زمان مقرر به بیمارستان اعزام نشد و به همین دلیل پزشک معالج از انجام اقدامات درمانی او خودداری کرد.

زینب جلالیان در تمامی ۱۷ سال گذشته، بدون حتی یک روز مرخصی، به‌صورت پیوسته مورد شکنجه، بازجویی‌های مرگ‌آور و تبعید به بیش از پنج زندان در شهرهای مختلف، محکوم شده است. برای زینب جلالیان، حقی تحت عنوان «درمان پزشکی»، «بهره‌مندی از آزمایشات پزشکی قانونی» و یا هر حقوق ابتدایی، وجود ندارد.