دایه حنیفه مادر شهید زیلان پَپوله درگذشت

مادر شهید زیلان پَپوله، دایه حنیفه دیروز درگذشت.

میهن‌دوست شناخته شده در ارومیه و مادر شهید زیلان پَپوله ‌(لطیفه سلامت)‌‌، دایه حنیفه دیروز مورخ ۳۱/۵/۲۰۲۴ وفات نمود.

دایه حنیفه نصیرزاده اهل روستای «لورزنی» از توابع منطقه مِرگور بود اما در اسلام آباد ارومیه سکونت داشت. او در طول زندگی خویش با سختی و دشواری‌های فراوانی روبرو شده بود اما خلق از او همیشه به عنوان کسی که هرگز از کنش‌های میهن‌دوستی عقب ننشست، یاد می‌کند.

دایه حنیفه همیشه از پشتیبانان جنبش آزادی کوردستان بود و فرزند قهرمان خود را در راه آزادی‌ تقدیم کرده بود و تا آخرین نفس پایبندی خود به این راه را نشان داد.

 «لطیفه سلامت» با کد سازمانی زیلان پپوله در سال ۱۹۸۳ میلادی در منطقه مِرگَوَر استان ارومیه به دنیا آمده و در سال ۱۹۹۷ قصد عضویت در گریلاهای آزادی‌بخش کوردستان را داشت که بدلیل سن کم او پذیرفته نشد و به خانواده‌اش بازگردانده شد اما او یکبار دیگر و در سال ۱۹۹۹ برضد توطئه بین‌المللی علیه رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان به صفوف گریلا پیوست. زیلان پَپوله مورخ ۳۰ ژوئیه ۲۰۰۶ به همراه جمعی از رفقایش که برای برگزاری مراسم گرامی‌داشت شهید زینب کناجی در مریوان به روستای کال رفته بودند، پس از اتمام مراسم، ماموران دولت ایران به آنان حمله نموده و تعدادی از آنان مجروح شدند. زیلان پپوله پس از دو روز مقاومت به شهادت رسید. سپس ماموران دولت ایران پیکر شهید پپوله را به یک خودروی نظامی درحال حرکت بستند و در خیابان‌ها گرداندند.

زیلان پپوله در ۲۴ سالگی شهید شد؛ او نخستین گریلای جانباخته اتحادیه زنان روژهلات کوردستان موسوم به یگان‌های زنان روژهلات کوردستان ‌(ی‌ژ‌ر‌ک‌) بود که بعدها به نیروی مدافع زنان روژهلات کوردستان ‌(ه‌پ‌ژ‌) تغییر نمود.