در ایران برای انتخابات ریاست‌جمهوری به پای صندوق‌های رای می‌روند

روز جمعه برای انتخابات ریاست‌جمهوری ایران که در آن شش نامزد با هم رقابت می‌کنند، رای‌گیری انجام خواهد شد.

معمولاً قرار بود این انتخابات در سال ۲۰۲۵ برگزار شود. با این حال، پس از آن که ابراهیم رییسی و تیمش در سانحه سقوط هلیکوپتر در ۱۹ می جان باختند، تصمیم گرفته شد که انتخابات با یک دولت موقت برگزار شود.

انتخابات در ایران در شرایطی برگزار می‌شود که هم تنش‌های داخلی و هم بحران‌های ژئوپلیتیکی از جنگ غزه تا موضوع هسته‌ای را تجربه می‌کنند. این انتخابات همچنین مصادف است با پنج ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا.

شش نامزد در انتخابات با هم رقابت می‌کنند و در میان آنها تنها یک نامزد وجود دارد که از او به عنوان «اصلاح طلب» یاد می‌شود. او دقیقاً نام آشنایی نیست، اما همچنان امیدوار است که سلطه محافظه‌کاران تندرو را به چالش بکشد.

مسعود پزشکیان به عنوان یکی از سه نامزد برگزیده برجسته است. ادعا می‌شود که این انتخابات به دلیل کاندیداتوری پزشکیان ممکن است رقابتی‌تر از انتخابات سال ۲۰۲۱ باشد.

دو رقیب اصلی پزشکیان، محمدباقر قالیباف، رئیس محافظه‌کار مجلس و سعید جلیلی، مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای فوق محافظه‌کار هستند.

از زمان تأسیس جمهوری اسلامی در ۴۵ سال پیش، تنها انتخابات سال ۲۰۰۵ به دور دوم راه یافته است. این احتمال وجود دارد که انتخابات روز جمعه به دور دوم برود.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر مذهبی ایران روز سه‌شنبه خواستار حضور گسترده مردم در انتخابات شد.

پزشکیان همچنین خواستار حل مسئله حجاب اجباری است. پزشکیان گفت: «۴۰ سال است که تلاش می‌کنیم روسری را کنترل کنیم اما شرایط را بدتر کرده‌ایم.»

اکثر کاندیداهای دیگر مواضع محتاطانه‌ای نسبت به این موضوع داشتند و مخالفت خود را با انتصاب پلیس اخلاق اعلام کردند.

یکی از قطعیت‌های انتخابات این است که رئیس‌جمهور بعدی حداقل در ظاهر یک فرد غیرنظامی خواهد بود نه یک روحانی شیعه مانند دو رئیس جمهور قبلی حسن روحانی و ابراهیم رئیسی.

اگر چنین نتیجه‌ای حاصل شود، نمی‌توان او را جانشین بالقوه آیت‌الله خامنه‌ای با ۸۵ سال سن و ۳۵ سال در اریکه حکمرانی دولت ایران دانست.