در مراسم تشییع جنازه هنیه، خامنه‌ای دستور حمله صادر کرد

در مراسم تشییع جنازه اسماعیل هنیه رهبر حماس که در تهران کشته شد، شعارهایی برای انتقام گیری شنیده شد. رهبر دینی ایران نیز دستور حمله به اسرائیل را صادر کرد.

علی خامنه‌ای رهبر مذهبی ایران در مقابل پیکر اسماعیل هنیه و محافظش که با پرچم فلسطین پوشانده شده بودند، برای درگذشتگان دعا کردند. رهبر جنبش اسلامی فلسطین روز جمعه در قطر که به آنجا تبعید شده بود به خاک سپرده می‌شود.

هزاران نفر با در دست داشتن تصاویری از هنیه و پرچم فلسطین در دانشگاه تهران تجمع کردند. مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران و حسین سلامی رهبر سپاه پاسداران نیز حضور داشتند.

صبح چهارشنبه اسماعیل هنیه ۶۱ ساله پس از شرکت در مراسم تحلیف پزشکیان در یکی از ساختمان‌های ویژه قرارگاه‌های سپاه پاسداران هدف قرار گرفت. ساعاتی بعد فواد شکر، فرمانده حزب الله هم در حمله اسرائیل در بیروت کشته شد.

ایران و حماس، اسرائیل را مسئول این حملات می‌دانند، در مقابل آنها هم قول دادند که انتقام اسماعیل هنیه را بگیرند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز چهارشنبه گفت که اسرائیل «ضربه‌های سنگینی به دشمن وارد کرده» و آشکارا درباره کشته شدن فواد شکر صحبت کرده است. وی در مورد حمله در تهران اظهار نظری نکرد.

خامنه‌ای بلافاصله دستور حمله را صادر کرد

نیویورک تایمز بر اساس اطلاعات دریافتی از سه مقام ایرانی که نام آنها را فاش نکرد، اعلام کرد که آیت الله خامنه‌ای بلافاصله در جلسه اضطراری شورای عالی امنیت ملی دستور حمله به اسرائیل را صادر کرد.

در پاسخ به حمله به کنسولگری ایران در دمشق که ایران اسرائیل را مقصر می‌دانست، ایران در ۱۳ آوریل با هواپیماهای بدون سرنشین و موشک به خاک اسرائیل حمله کرد؛ کاری که قبلا هرگز انجام نداده بود. اکثر موشک‌های ایران توسط اسرائیل با کمک آمریکا و دیگر کشورها ردگیری شد.

یکی از مقامات حماس به نام خلیل الحیا که در این مراسم در تهران شرکت کرده بود، گفت که فلسطینی‌ها تا زمانی که «اسرائیل را از خاک فلسطین بیرون نکنند» تسلیم نخواهند شد.

بلینکن: چرخه خشونت باید شکسته شود

جنگ غزه بین ارتش اسرائیل و متحدان ایران در لبنان، یمن و سوریه به چرخه خشونت تبدیل شده است.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «جنگ در خاورمیانه در مسیر خشونت و درد شدید ادامه دارد. ضروری است که این چرخه شکسته شود. این با آتش بس در غزه آغاز می‌شود؛ این چیزی است که ما بر روی آن کار می‌کنیم.»

تعداد قربانیان در غزه به ۴۰ هزار نفر رسید

بر اساس داده‌های وزارت بهداشت دولت غزه که تحت کنترل حماس است، از ۷ اکتبر تاکنون ۳۹ هزار و ۴۴۵ نفر در حملات اسرائیل کشته شده‌اند.