گزارش اولیه از سقوط هلیکوپتر در ایران اعلام شد

ستاد کل نیروهای مسلح ایران نتایج تحقیقات مقدماتی را در خصوص تحقیقات آغاز شده پس از سقوط هلیکوپتر حامل ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و هیئت همراهش منتشر کرد.

در گزارش به اشتراک گذاشته شده، اطلاعات فنی و کلی در خصوص ابعاد و علل حادثه مورد ارزیابی قرار گرفت.

نتایج تحقیقات مقدماتی

در این گزارش آمده است که این هلیکوپتر در مسیر از پیش تعیین شده به پرواز خود ادامه داده و مسیر پرواز خود را تغییر نداده است. خاطرنشان شد که خلبان یک دقیقه و نیم قبل از حادثه با خلبانان دو هلیکوپتر دیگر تماس گرفته است. گزارش شده است که هیچ اثری از گلوله یا جسم خارجی مشابه بر روی قطعات هلیکوپتر وجود ندارد و پس از سقوط، آتش‌سوزی در هلیکوپتر رخ داده است.

شرایط دشوار عملیات جستجو و نجات را دشوار کرد

در این گزارش آمده است که طبیعت ناهموار منطقه و هوای سرد و مه آلود باعث طولانی شدن عملیات جستجو و نجات شد. اعلام شد که دسترسی به محل حادثه صبح امکان‌پذیر شد و گفته شد که در گفتگوی بین برج مراقبت با خدمه پرواز هیچ موقعیت مشکوکی مشاهده نشد.

نتایج قطعی انتظار می‌رود

در گزارش اولیه عنوان شده بود که برای ارزیابی برخی داده‌ها زمان بیشتری نیاز است و نتایج قطعی تحقیق پس از اتمام بررسی به اشتراک گذاشته می‌شود.

انتصاب‌های مقامات پس از حادثه

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ۱۹ می در مراسم افتتاح سدی در مرز ایران و آذربایجان شرکت کرد. رئیسی به همراهی حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در سانحه سقوط هلیکوپتر در راه بازگشت کشته شدند. پس از مرگ رئیسی، معاون اول وی محمد مخبر به عنوان رئیس جمهور موقت منصوب شد. علی باقری کنی به عنوان وزیر موقت امور خارجه به جای عبداللهیان معاون وزیر امور خارجه سابق منصوب شد.