تلاش مردم برای مهار آتش در بیشه‌زارهای ایلام

در بخشی از ارتفاعات و جنگل‌های کبیرکوه در محدوده شهرستان «دره‌شهر» در استان ایلام آتش‌سوزی رخ داده است.

اعلام شده‌ است که آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌های کبیرکوه از منطقه پشته سادات (روستای فرهادآباد) از جمعه ۲۲ تیرماه آغاز شده و تا آبریز سراب دره‌شهر ادامه داشته که با تلاش عوامل اطفای حریق، نیروهای مردمی و اهالی منطقه  این آتش‌سوزی در حال کنترل و مهار شدن است.

وزش باد، صعب‌العبور بودن منطقه و سقوط تنه‌های درخت نیمه سوخته و باقی مانده حریق از ارتفاعات به پایین‌دست، از جمله عواملی است که موجب تداوم این حریق شده است. گستره آتش‌سوزی در منطقه دره‌شهر بیش از ۴۰ هکتار است که در آن مراتع منطقه و پوشش گیاهی آسیب بیشتری دیده است.

لازم به ذکر است که بدلیل بی‌اعتنایی و بی‌کفایت مسئولین دولت ایران طی سال جاری بیش از ۳۵ واقعه آتش‌سوزی در مناطق مختلف استان ایلام ثبت شده که راه بر آسیب زیادی به جنگل‌ها بویژه درختان بلوط و مراتع شهروندان باز کرده است. متاسفانه این واقعه‌ها در سطح روژهلات کوردستان دیگر به امری روزمره تبدیل است. از سوی دیگر بنا به گفته برخی از ناظران، مفسران، اکولوژیست‌ها و اهالی منطقه، مقامات دولت ایران نه تنها در مهار کردن آتش‌سوزی‌ها به وظایف‌شان عمل نمی‌کنند، بلکه با اتکا بر نگرشی «امنیتی»، بطور عمدی در وقوع آتش‌سوزی‌ها دست دارند.