جنگل‌های زاگرس همچنان در آتش می‌سوزد

آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها در اقصی نقاط زاگرس که هفته‌هاست یکی پس از دیگری ادامه دارند، همچنان طبیعت روژهلات کوردستان را با خطر نابودی تهدید می‌کند.

بر اساس اخبار منتشر شده، این بار کوه کجل و جنگل‌های کفراور در گیلانغرب دچار حریق شده است. مسئولان دولتی تا بحال اقدامی جدی در راستای مهار و پیشگیری از آتش‌سوزی در منطقه انجام نداده‌اند.

با وجود سختی‌ها و کم بودن امکانات، تلاش اهالی منطقه، طرفداران محیط‌زیست و نیروهای مردمی برای مهار آتش نیز ادامه دارد.

در عین حال انجمن سبز چیا در مریوان اعلام کرده است که پس از تلاش گسترده اعضای انجمن و نیروهای مردمی، آتش‌سوزی در جنگل‌های «کانی به‌رد» روستای «قوڵقوڵە» از توابع مریوان، مهار شده است.

در چند روز اخیر و در تاریخ ۲۰ تیرماه، آتشسوزی جنگل‌های «مەڕیاو دزلی» در منطقه هورامان از توابع شهرستان سروآباد توسط اعضای کمیته روستاهای انجمن سبز چیا مهار و کنترل شد.

آتش‌سوزی در جنگل‌های زاگروس، به دلیل کوهستانی بودن منطقه و صعب‌العبور بودن مسیر، شرایط را برای مهار آن توسط مردم منطقه و فعالان زیست‌محیطی سخت‌تر کرده است. بنا به شرایط مذکور این مناطق، مهار آتش‌سوزی‌ها نیازمند اعزام هواپیمای آب‌پاش و تجهیزات اطفای حریق است.

شایان ذکر است که تداوم آتش‌سوزی در جنگل‌های زاگرس به ویژه جنگل‌های بلوط مریوان، جان هزاران گونه گیاهی و جانوری را به خطر انداخته است. بنابه گزارشات و اظهارات مردم منطقه، هر ساله قسمت وسیعی از این جنگل‌ها به ویژه در منطقه مرزی مریوان به عمد، با بهانه‌های سیاسی و گاها به دست افراد سودجو به آتش کشیده می‌شوند.