موج گسترده بازداشت‌ها در دومین سالگرد «انقلاب ژن، ژیان، آزادی»

در دومین سالگرد «انقلاب ژن، ژیان، آزادی» فشارها بر خانواده شهدا و موج بازداشت‌های فعالان مدنی روز به روز گسترده‌تر می‌شود. بنابر گزارش‌های دریافتی تنها در یک هفته گذشته بیش از ۱۸ فعال و شهروند کورد در شهرهای مختلف روژهلات کوردستان بازداشت شده‌اند.

روز ۱۱ سپتامبر، نیروهای امنیتی به منزل خانوادگی دایه مینا سلطانی در بوکان یورش برده و بدون ارایه حکم قضایی، او را بازداشت کرده و به مکانی نامعلوم منتقل کردند. دایه مینا سلطانی، مادر شهریار محمدی از جانباختگان قیام ژن، ژیان، آزادی در بوکان است و به دلیل فعالیت‌های دادخواهانه‌اش در دو سال گذشته، همواره مورد تهدید و فشار نهادهای امنیتی قرار گرفته است.

قبل‌تر و در ۹ سپتامبر، راشد ادوایی شهروند اهل روستای سلین در سروآباد، با یورش نیروهای امنیتی به منزلش بازداشت شده بود. مظفر دارایی  شهروند اهل دیواندره هم روز ۸ سپتامبر بازداشت شده بود. روز ۷ سپتامبر، ماردین دهقانی جوان ۱۸ ساله اهل مریوان هم بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده بود. بنا بر گزارش‌های دریافتی، ماموران امنیتی بدون حکم قضایی به منزل ماردین دهقانی یورش برده و ضمن بازرسی خانه، موبایل مادر و برادر او را هم با خود برده‌اند.

همچنین بنا بر گزارش منابع محلی، دادسرای عمومی و انقلاب سنندج برای ۱۴ فعال صنفی معلمان کوردستان تشکیل پرونده داده و برای آنها احضاریه ارسال کرده است. در احضاریه‌های ابلاغ شده به این فعالان صنفی، اتهام‌های آنها «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» و «اخلال در نظم و آسایش عمومی» اعلام شده است.

در آستانه دومین سالگرد قیام ژن، ژیان، آزادی نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند با بازداشت گسترده خانواده‌ها و فعالان مدنی، ضمن ایجاد موج رعب و وحشت، از برگزاری مراسم‌های یادبود و کنش‌های اعتراضی جلوگیری کنند.