نرگس محمدی زندانی برنده جایزه نوبل نیز در حملات به زندان اوین مجروح شد

گزارش شد که در حمله گارد زندان به زندانیان معترض به اعدام در ایران در بند زنان زندان اوین، نرگس محمدی برنده جایزه صلح نوبل و همچنین وریشه مرادی زندانی کورد مجروح شدند.

خانواده نرگس محمدی در بیانیه‌ای اعلام کردند: «تعداد زیادی از زندانیان سیاسی زن از جمله نرگس محمدی در اعتراض به اعدام غلامرضا رسایی تجمع کردند.»

این خانواده افزود: «دستورات ضرب و شتم و تعرض به زنان به ویژه زنانی که در خط مقدم اعتراضات بودند، داده شد و زنان به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.»

این خانواده همچنین اظهار داشتند که نرگس محمدی پس از اصابت مشت به سینه و بیهوش شدن در باغچه زندان دچار «نارسایی تنفسی» و «درد شدید قفسه سینه» شده است.

گفته شد نرگس محمدی در بهداری زندان تحت مداوا بوده و به بیمارستان ارجاع نشده است. خانواده وی در بیانیه‌ای اعلام کردند: «ما عمیقاً نگران وضعیت سلامتی نرگس محمدی هستیم.»

این کنشگر حقوق بشر ۵۲ ساله و برنده جایزه نوبل ۲۰۲۳ از نوامبر ۲۰۲۱ در زندان به سر می‌برد. نرگس محمدی بیشتر دهه گذشته را در زندان گذراند.

خانواده وی که در پاریس زندگی می‌کنند، تاکید کردند که از زمانی که حق تماس تلفنی او در نوامبر سلب شده است، نتوانسته‌اند مستقیماً با او تماس بگیرند. گفته شد که رفقایش خانواده‌هایشان را از این اتفاقات آگاه کرده‌اند.

در همین زندان، وریشه مرادی، کنشگر زن کورد نیز بر اثر یک حمله خشونت‌آمیز مجروح شد. به گفته زندانیان سیاسی در زندان، نیروهای گارد حفاظتی زندان به وریشه مرادی حمله کرده و آن را شکنجه کرده‌اند. گفته شد که پس از شکنجه، وریشه مرادی در بسیاری از قسمت‌های بدنش کبودی و زخم‌هایی داشت. مشخص شد زن زندانی مجروح اجازه مراجعه به بیمارستان را نداشته است.

وریشه مرادی در تاریخ ۱ اوت ۲۰۲۳ در شهر سنه بازداشت و به همراه پخشان عزیزی کنشگر حقوق بشر پس از ۵ ماه بازجویی در مرکز اطلاعات به زندان اوین در تهران تبعید شدند.