پس از یکسال مدارک جان‌باختن یک جوان کورد بر اثر شکنجه منتشر شد

در سالگرد جان‌باختن بامشاد سلیمانخانی، دانشجوی جوان ایلامی، خانواده وی با تکذیب خودکشی وی اسناد رسمی که در آن به شکنجه‌ی این جوان‌ اشاره داشته است را فاش کردند.

۲۳ می ۲۰۲۳ یک جوان ۱۹ ساله‌ی اهل آبدانان‌ و ساکن دهلران به نام بامشاد سلیمانخانی در هنگام اعتراضات قیام ژن، ژیان، آزادی به صورت مشکوک جان خود را از دست داد و این اتفاق نیز واکنش اهالی آبدانان را در پی داشت.

رسانه‌های حکومت ایران اعلام کردند که این دانشجو بر اثر مصرف دارو به زندگی خود پایان داده است.

همزمان با اولین سالگرد جان‌باختن این دانشجو، محمد سلیمانخانی پدر وی در مراسمی که بر مزار او برگزار می‌شد، اعلام کرد که بر اثر مدارک دادگاه و نتایج کالبد شکافی، جمجمه‌ی سر و دنده‌های پسرش در اثر ضرب و شتم و شکنجه شکسته و خونریزی کرده است.

در ادامه وی تاکید نمود که پسرش هیچ‌ نوع مشکل روانی و جسمانی و شخصیتی نداشته و همچنین گفت: «پسر من فقط دو دغدغه داشت، اولی دغدغه‌ی کشور و دومی درک، به هر چیزی که انتقاد داشت در مورد آن می‌نوشت‌، احساس مسئولیت داشت و هنر آزاد زیستن را داشت و من به او افتخار می‌کنم. او ساکت نبود، من ساکت بودم. جالب این‌جاست که رسانه‌های حکومت گفتند چرا ساکت هستم، اکنون که فریاد برآورده‌ام، فردا مرا متهم می‌کنند.»

در ادامه تاکید نمود که هیچ چیزی برای از دست دادن نداشته و مدارکی را در دست دارد که ثابت می‌کند، پسر من به قتل رسیده است و هیچ شکی به این موضوع ندارم.

بامشاد سلیمانخانی متولد سال ۲۰۰۲ و دانشجوی مکانیک در دانشگاه ایلام بود، به دلیل نوشته‌های انتقادی در شبکه‌های مجازی چندین بار توسط نیروهای امنیتی احضار و مورد بازجویی قرار گرفت و تهدید شد.