پژاک: خلق کورد همه‌روزه کارزار ۱۵ اوت را زیسته و شکست‌ناپذیر گشته

پژاک به مناسبت کارزار ۱۵ اوت بیانیه‌ای صادر کرد و گفت: «کارزار ۱۵ آگوست ۱۹۸۴ با شلیک نخستین گلوله علیه موجودیت پوشالی دشمن، تحت فرماندهی «رفیق عگید» (معصوم کُرکماز) بعنوان رستاخیز خلق‌ کورد در مواجه با فاشیسم و نسل‌کشی آغاز گشت.»

حزب حیات آزاد کوردستان (پژاک) به مناسبت رستاخیز ۱۵ اوت بیانیه‌ای منتشر کرد.  پژاک در این بیانیه ضمن تبریک رستاخیز ۱۵ اوت به رهبر آپو، خلق فداکار کورد و نیروی فدایی گریلا گفت: «کارزار ۱۵ آگوست ۱۹۸۴ با شلیک نخستین گلوله علیه موجودیت پوشالی دشمن، تحت فرماندهی « رفیق عگید» (معصوم کُرکماز) بعنوان رستاخیز خلق‌ کورد در مواجه با فاشیسم و نسل‌کشی آغاز گشت. رهبری توانمندانه رهبرآپو این رستاخیز را طی چهار دهه گذشته به جشن پیروزی خلق کورد در مبارزات سده مبدل نموده است.»

پژاک ضمن بیان اینکه چهار دهه مبارزات بی‌وقفه تحت ستم‌ترین خلق که با بی‌رحمانه‌ترین نسل‌کشی فیزیکی و فرهنگی و شدیدترین جنگ روبروست، در تاریخ کوردها نظیر ندارد اعلام نمود،  «بی‌شک، نقش عملیاتی کارزار ۱۵ آگوست در بیداری ملی خلق کورد این مبارزات شکوهمند را رقم زده است. این کارزار، اراده قوی کوردها در برابر فاشیسم ترکیه را که همیشه از گسترده‌ترین پشتیبانی بین‌المللی برخوردار است، شکل داده و خلقمان را به مرحله‌ای نوین از مبارزه ملی رسانده است. ۱۵ آگوست اثبات نمود که فاشیسم و قتل‌عام‌گری دولت‌- ملت نمی‌تواند اراده این خلق را دچار هزیمت سازد و چه‌بسا فراتر از آن، اراده قوی‌تری را در خلق کورد شکل داده است.»

پژاک در پایان بیانیه‌ی خود ضمن فراخوان آزادی‌خواهان و دمکراسی‌طلبان روژهلات کوردستان و ایران به حضور مداوم در میادین مبارزه گفت: «قدرمسلم، پیشاهنگ این مبارزات، زنان و جوانانی هستند که در صفوف مقدم، راه نهایی کسب پیروزی و آزادی کامل را هموار می‌سازند. نیروی گریلا نیز همانند همیشه نیروی فدایی خلقمان است و هر روزه کارزاری عظیم را در مسیر پررهرو فرمانده عگید، رقم می‌زند.»

مشروح بیانیه‌ی پژاک به شرح زیر می‌باشد :

«کارزار ۱۵ آگوست ۱۹۸۴ با شلیک نخستین گلوله علیه موجودیت پوشالی دشمن، تحت فرماندهی « رفیق عگید» (معصوم کُرکماز) بعنوان رستاخیز خلق‌کُرد در مواجه با فاشیسم و نسل‌کشی آغاز گشت. رهبری توانمندانه رهبرآپو این رستاخیز را طی چهار دهه گذشته به جشن پیروزی خلق کُرد در مبارزات سده مبدل نموده است. «حزب حیات آزاد کردستان (پژاک)» جشن رستاخیز ۱۵ آگوست را به رهبرآپو، خلق فداکار کُرد و نیروی فدایی گریلای راه آزادیخواهی تبریک می‌گوید.

رستاخیز خلق کُرد که تحت ستم دولت‌-ملت‌های فاشیستی حاکم بر کردستان قراردارد، چهل سال پیش در روز ۱۵ آگوست ۱۹۸۴ بزرگترین جشن آزادی خویش را تحت رهبری رهبرآپو و فرماندهی رفیق «عگید» آغاز نمود و نیروی گریلا به پیشاهنگ راه آزادی و دمکراسی خلقمان مبدل گشت. روستای «دیهی» واقع در شهرستان اروح شمال کردستان محل آغاز این کارزار سده برای خلقمان شد. چهار دهه مبارزات بی‌وقفه تحت‌ستم‌ترین خلق که روبروی بی‌رحمانه‌ترین نسل‌کشی فیزیکی و فرهنگی و شدیدترین جنگ قراردارد، در تاریخ کُردها نظیر ندارد. بی‌شک، نقش عملیاتی کارزار ۱۵ آگوست در بیداری ملی خلق کُرد این مبارزات شکوهمند را رقم زده است. این کارزار، اراده قوی کُردها در برابر فاشیسم ترکیه را که همیشه از گسترده‌ترین پشتیبانی بین‌المللی برخوردار است، شکل داده و خلقمان را به مرحله‌ای نوین از مبارزه ملی رسانده است. ۱۵ آگوست اثبات نمود که فاشیسم و قتل‌عام‌گری دولت‌- ملت نمی‌تواند اراده این خلق را دچار هزیمت سازد و چه‌بسا فراتر از آن، اراده قوی‌تری را در خلق کُرد شکل داده.

فرهنگ «مقاومت زندگیست» با کمترین امکانات در برابر دشمن تا دندان مسلح، وضعیتی از مبارزه‌ را به میان آورده که همگان آن را ناممکن تصور می‌کردند. این کارزار، مکمل مقاومتی بود که در زندان‌های ترکیه جریان داشت. با این وجود، بعد از چهل سال، دولت‌- ملت‌های حاکم بر کردستان همان خط‌مشی نسل‌کشی را ادامه می‌دهند. هنوز هم شکنجه و تحمیل انزوا علیه رهبر آپو و فشار نابودگرانه بر زندانیان سیاسی کُرد ادامه دارد. با این وجود، خط‌مشی ۱۵ آگوست در بالاترین سطح از سوی گریلاها تداوم یافته و موجب استیصال فاشیسم در مقابل خلق کُرد شده. دشمن به قیمت نابودی خلق کُرد حاضر به سازش با هر قدرتی و امتیازدادن به آنها است و این امر کماکان مسبب اصلی به زانودرآمدن دولت ترکیه در مقابل آن قدرت‌ها می‌باشد.

عملیات ۱۵ آگوست نه تنها مواضع خلق در برابر فاشیسم دولت‌- ملت ترکیه را مستحکم ساخت، بلکه به سمبل اراده قوی‌تر برای مبارزه علیه دول اشغالگر نیز مبدل شده. مسلما مبارزه دمکراتیک در روژاوای کردستان با همان روحیه مقاومت‌گرانه به پیش می‌تازد. در شرق کردستان نیز، هم در زندان‌ها مقاومت تداوم دارد و هم در برابر فشارهای جمهوری اسلامی، بزرگترین مقاومت تاریخی انجام می‌گیرد.

کارزار ۱۵ آگوست به بنیانی برای شکل‌گیری ساختار ارزشمند ملت دمکراتیک نزد کُردها مبدل شده که در نهایت، آزادی و همزیستی دمکراتیک خلق‌ها را به دنبال خواهد داشت. همچنین گفتمان دفاع مشروع که در ۱۵ آگوست شکل گرفت، یکی از عناصر مهم فلسفه ژن، ژیان، آزادی است که امروز با پیشاهنگی زنان و خلق کُرد و با تکیه بر اراده جوانان در کردستان علیه هرگونه ظلم و اشغالگری ادامه دارد. ۱۵ آگوست به اندازه‌ای که رستاخیز خلق کُرد است، رستاخیز زنان نیز می‌باشد و زنان آن را در ابعاد جهانی گسترش داده‌اند. این رستاخیز هم‌اکنون به یک جنبش بیداری زنان در سطح بین‌المللی مبدل گشته. همچنین شخصیت زن آزاد، اراده‌مند و مبارز را بجای شخصیت زن برده در بطن مبارزات خلق نموده. لذا مفاهیم آزادی و زندگی با معنای والای زن مبارز پیوند مستقیم یافته‌اند و این معنابخشی، جوامع تحت ستم را به وجد آورده. بنابراین، امروز می‌رود که جشن رستاخیز در سایه فداکاری‌ها و فدایی‌گری زنان به جشن آزادی خلق‌ها مبدل گردد.

حزب حیات آزاد کردستان (پژاک)، ۴۰امین سالگرد رستاخیز ۱۵ آگوست را به رهبرآپو، خانواده‌های شهدا، نیروی گریلا و تمامی خلقمان تبریک می‌گوید و آزادیخواهان و دمکراسی‌طلبان ایران و شرق کردستان را به حضور مداوم در میادین مبارزه فرامی‌خواند. قدرمسلم، پیشاهنگ این مبارزات، زنان و جوانانی هستند که در صفوف مقدم، راه نهایی کسب پیروزی و آزادی کامل را هموار می‌سازند. نیروی گریلا نیز همانند همیشه نیروی فدایی خلقمان است و هر روزه کارزاری عظیم را در مسیر پررهرو فرمانده عگید، رقم می‌زند. کارزار ۱۵ آگوست چنان میراثی به جای گذاشته که چهار دهه است انرژی و نیروی تمام‌ناشدنی برای آزادیخواهان و دمکراسی‌طلبان حقیقی می‌باشد. باید همگان ببینند و بدانند روحیه‌ای که ۱۵ آگوست آن را در وجود خلق کُرد شکل داده، با توسل به زور و ستم، نظامی‌گری و فاشیسم نابود نمی‌گردد و تنها راه، چاره‌یابی دمکراتیک است. این خلق، همه‌روزه با تمام وجودش کارزار شکوهمند ۱۵ آگوست را زیسته و شکست‌ناپذیر گشته.»