سازمان‌های جامعه مدنی در روژهلات کوردستان فراخوان اعتصاب سراسری دادند

احزاب سیاسی روژهلات کوردستان، سازمان‌های جامعه مدنی و مدافعان حقوق‌بشر به مناسبت دومین سالگرد ‌«انقلاب ژن ژیان آزادی» فراخوان اعتصاب سراسری دادند.

احزاب سیاسی روژهلات کوردستان، سازمان‌های جامعه مدنی و مدافعان حقوق‌بشر به مناسبت دومین سالگرد ‌«انقلاب ژن ژیان آزادی» که دو سال قبل در اعتراض به قتل دختر جوان کورد،‌ ژینا امینی در شهر تهران از سوی پلیس اخلاق آغاز شده بود، فراخوان اعتصاب سراسری در روز ۲۵ شهریور را دادند.

سازمان‌ها و جوامع بسیاری در این بیانیه مشارکت و اعلام کردند که در اعتصاب سراسری مشارکت خواهند کرد و فراخوان گسترش اعتصاب را دادند.

مادران عدالت کوردستان بیانیه داده و گفتند‌: ‌«۲۵ شهریور سالگرد شهادت ژینا امینی و آغاز انقلابی بزرگ است که عزیزان و فرزندان‌مان برای پیروزی آن جان خود را فدا کردند. در آستانه دومین سالگرد آغاز انقلاب و شهادت خلق‌کورد، ما از فراخوان کنشگران مدنی برای اعتصاب سراسری حمایت می‌کنیم، ما فراخوان می‌دهیم که تمام خانواده‌ها یکدیگر را در آغوش بگیرند و به دیدار از آرامگاه عزیزانشان بروند. ما از خلق کورد هم درخواست داریم که در روز ۲۵ شهریور در خانه‌ها بمانند و به محل کار نروند، فروشگاه و مارکت‌های خود را ببندند.‌»

۲۰ سازمان جامعه مدنی در این بیانیه مشترک اعلام کردند که آنان از کنش اعتصاب سراسری حمایت خواهند کرد.

در این بیانیه مشترک گفته شده است‌: ‌«از روزیکه ژینا امینی به قتل‌ رسید تا کنون، روژهلات کوردستان و ایران در سطوح والایی با نقض حقوق‌بشر روبرو شده است. زندانی کردن‌های خودسرانه، شکنجه، مجازات و فشار سیستماتیک به اعمال کلی تشکیلات امنیتی دولت ایران مبدل شده است. علیرغم محکوم‌کردن‌های بین‌المللی نیز، مقامات ایران علیه کوردها و دیگر صداهای اپوزوسیون ، فشارهای بی‌رحمانه اعمال می‌کنند. در مقابل این وضعیت، انجام کنش و ایستاری مشترک، یک الزام می‌باشد. در آستانه دومین سالگرد قتل ژينا امینی، در میان این کشور، کنشگران مدنی و حقوق‌بشری فراخوان دادند که در روز ۲۵ شهریور در کل روژهلات کوردستان، اعتصاب سراسری را رقم بزنند. ما به مثابه سازمان‌های حقوق‌بشری و انسان‌هایی که در زیر نامشان درج شده است، از این فراخوان حمایت می‌کنیم. ما تمام بخش‌های جامعه ایران و کوردستان را فرامی‌خوانیم که با ایستاری مدنی و صلح‌طلبانه در اعتصاب سراسری، مشارکت کنند. در عین‌حال، جامعه بین‌المللی را نیز فرامی‌خوانیم که بیش از پیش توجه‌ها را به نقض‌ها و تخلفات حقوق‌بشری در ایران که علیه کوردها روا داشته می‌شود، معطوف کنند.‌»