سهم کوردها و اهل سنت از وزرای پیشنهادی پزشکیان به مجلس ایران: صفر درصد

صبح امروز مسعود پزشکیان ریاست جمهوری ایران، لیست وزرای پیشنهادی خود را جهت اخذ رأی اعتماد به مجلس ایران فرستاد. برخلاف وعده‌های قبلی، اسم هیچ کاندید کورد و اهل سنتی در لیست پیشنهادی به چشم نمی‌خورد.

پس از حادثه سقوط هلیکوپتر و جان باختن ابراهیم رئیسی، انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در ایران برگزار شد و مردم مجددا شاهد شکل‌گیری دوقطبی اصول‌گرا-اصلاح‌طلب بودند. پس از آنکه انتخابات به دور دوم کشیده شد، با مناظره‌های سعید جلیلی از جناح تندرو اصول‌گرا و مسعود پزشکیان از جناح میانه‌رو اصلاح‌طلب سعی شد تا تنور انتخابات گرم شده و به هر شکل ممکن مردم را به پای صندوق‌های رای بکشانند تا از تکرار مشارکت پائین در دور اول جلوگیری کنند.

در چنین فضایی، مسعود پزشکیان با سر دادن شعارهای رادیکال و آزادی‌خواهانه سعی در جلب مشارکت قشر خاکستری و ناامید از تغییر در میان جوانان ، زنان و اتنیک‌های به حاشیه رانده شده را داشت. از جمله صحبت‌های او در مورد حقوق تضییع شده کوردها و اهل سنت، بارقه‌های امیدی را ایجاد کرد تا بالاخره آنان نیز بتوانند سهمی از قدرت را در اختیار بگیرند.

هر چند که تا آخرین لحظات، شایعاتی مبنی بر معرفی دو وزیر از میان این اقلیت‌ها وجود داشت، اما امروز با اعلام لیست وزرای پیشنهادی از سوی مسعود پزشکیان، مشخص شد که هیچ کورد اهل سنتی در میان وزرای پیشنهادی نیستند و بدین ترتیب در چیدمان کابینه دولت، سهم کوردها و اهل سنت مجددا صفر درصد خواهد بود.

شایان ذکر است که در لیست وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان که وعده‌های در رابطه با حقوق زنان داده بود، تنها اسم یک زن آن هم در مقامی نه چندان مهم گنجانده شده است. این در حالیست که از زمان تاسیس جمهوری اسلامی ایران تا به حال این دومین زنی است که در مقام وزرا جای می‌گیرد.