شناسایی بیش از ۱۴۸ هزار کودک بازمانده از تحصیل در استان سیستان و بلوچستان

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد، ۱۴۸ هزار و ۸۶۷ کودک و نوجوان بازمانده از تحصیل در این استان شناسایی شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان سیستان و بلوچستان ضمن اعلام شناسایی ۱۴۸ هزار ۸۶۷ کودک و نوجوان بازمانده از تحصیل در این استان گفت: «نرخ بازماندگی و ترک تحصیل در دانش‌‌آموزان مقطع ابتدایی۴۲ هزار و ۸۴۵ نفر، ترک تحصیل در مقطع متوسطه اول ۳۷ هزار و ۹۵۸ نفر و در مقطع متوسطه دوم ۶۸ هزار و ۶۴ نفر است. بنابراین ۱۴۸ هزار و ۸۶۷ کودک و نوجوان ۷ تا ۱۸ساله، به دلایل گوناگون از آموزش همگانی بازمانده‌اند و از سوی دیگر، ۲۴ درصد کودکان پانزده ساله تا هفده ساله از مدارس ترک تحصیل کرده‌‌اند. از این تعداد ۸۱ هزار و ۳۲۵ دختر و ۶۷ هزار و ۴۴۴ نفر هم دانش‌آموزان پسر هستند.»

وی در ادامه سخنان خود در رابطه با دلایل باز ماندن کودکان و نوجوانان از تحصیل به طور گسترده در استان سیستان و بلوچستان گفت: «آمایش نامناسب مدارس به ویژه در مراکز جمعیتی روستایی، برخی از فرهنگ‌‌های سنتی مرتبط با دانش‌‌آموزان دختر مقاطع متوسطه اول و دوم، معضلات معیشتی خانوارها و ضرورت اشتغال به فعالیت اقتصادی نوجوانان به ویژه در شهرهای نوار مرزی به واسطه فقر خانوارها، کمبود مدارس یا کادر آموزشی مقاطع متوسطه اول و دوم در مراکز روستایی، کودک همسری و ضعف در برخی شیوه‌‌های فرزندپروری و معضلات مرتبط با هویت یا منع خدمات، برخی از مهمترین چالش‌‌های مرتبط با ترک تحصیل دانش‌آموزان این استان محسوب می‌‌شود. بدون شک این پدیده در بلندمدت علاوه بر بروز آسیب‌‌های اجتماعی نهادینه شده، می‌‌تواند بسیاری از چالش‌‌های اجتماعی و موانع توسعه پایدار و درونزا را رقم بزند.»