یک نفر دیگر در ایران به دلیل شرکت در قیام اعدام شد

رضا رسایی کنشگر کورد یارسانی که به دلیل شرکت در قیام «ژن، ژیان، آزادی» در ایران بازداشت شده بود اعدام شد. تعداد افرادی که در ارتباط با این قیام اعدام شدند به ۱۰ نفر رسید.

بنا به گزارش‌ها، زندانی سیاسی ۳۵ ساله رضا رسایی که همان سال به دلیل شرکت در قیام بی‌سابقه‌ای که پس از قتل زن جوان کورد ژینا امینی توسط پلیس اخلاق در تهران در سپتامبر ۲۰۲۳ آغاز شد، بازداشت شده بود، به اعدام محکوم شد.

طبق گزارشات رسیده رسایی در ساعات اولیه روز ۶ اوت در زندان مرکزی دیزل‌آباد کرماشان اعدام شد. مشخص شد که قبل از اعدام به خانواده او و وکلایش اطلاعی داده نشده است.

گفته می‌شود که مقامات ایرانی پس از اعدام با خانواده تماس گرفته و اخطار داده‌اند که جنازه رسایی در شهرستان صحنه محل زندگی خانواده‌اش دفن نشود.

عفو بین‌الملل در بیانیه خود در ۲۰ دسامبر ۲۰۲۳ هشدار داد که رسایی که در ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳ دستگیر شد، در خطر اعدام قرار دارد. دیوان عالی کشور دو هفته پیش حکم اعدام رسایی را تایید کرد.

حداقل ۱۰ نفر تا کنون در ارتباط با قیام «ژن، ژیان، آزادی» اعدام شده‌اند. نیروهای دولتی در جریان قیام و اعتراضات صدها نفر را به قتل رساندند.