کنش زندانیان زن در زندان اوین تهران

زندانیان زن در زندان زنان اوین تهران که به شکنجه‌گاه معروف است، اعلام کردند که برای حمایت از اعتصاب عمومی که در دومین سالگرد قیام «ژن، ژیان، آزادی» اعلام شده بود دست به اعتصاب غذا خواهند زد.

به گزارش خبرگزاری ژنها ‌(JINHA‌) زندانیان زندان زنان اوین دیشب به مناسبت دومین سالگرد قیام «ژن، ژیان، آزادی» که با قتل ژینا امینی آغاز شد در حیاط زندان تجمع کردند. در این کنش زندانیان حجاب خود را برداشته و آن را به آتش کشیدند و شعار سر دادند.

این کنش در اکانت مجازی نرگس محمدی برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۲۳ به اشتراک گذاشته شد و گفته شد: «امشب به مناسبت دومین سالگرد قیام «ژن، ژیان، آزادی» که با قتل ژینا امینی آغاز شد، بیش از ۲۵ زندانی سیاسی زن در حیاط زندان اوین تجمع کردند، شعارهایی را روی برگه نوشتند و به دیوارهای زندان آویختند. همچنین این زندانیان سیاسی، در راهرو و حیاط زندان شعار «ژن، ژیان، آزادی» سر دادند. همچنین از کسانی که کشته و یا به دار آویخته شدند، یاد شد. زندانیان زن برای محکوم کردن سیاست‌های تحمیل حجاب اجباری و سرکوب زنان، حجاب خود را درآورده و در حیاط زندان سوزاندند. زنان زندانی اعلام کردند که برای حمایت از اعتصاب سراسری مردم ایران از روز یکشنبه اعتصاب غذا را آغاز می‌کنند.»