فراخوان ۸ مارس: همه زنان به میدان‌ها!

زنان در بسیاری از شهرها گرد هم آمدند، برنامه‌های هشتم مارس خود را اعلام کردند و همه زنان را به میدان‌ها فراخواندند.

کنش‌هایی در چارچوب ۸ مارس روز جهانی زنان زحمتکش در باکور کوردستان و ترکیه آغاز شد و همه زنان در ۸ مارس به میدان‌ها فراخوانده شدند.

موش

جنبش زنان آزاد (ت‌ژآ) و شورای زنان حزب دموکراسی و برابری خلق‌ها (دَم پارتی)، مراسمات و کنش‌های ۸ مارس را آغاز کردند و با بیانیه مطبوعاتی که در مقابل سازمان استانی موش دادند، برنامه‌های خود را اعلام کردند.

توبا ساییلگان، نامزد ریاست مشترک شهرداری موش دَم پارتی، سمیه بوز نماینده پارلمانی دَم پارتی، مدیران استانی و همچنین بسیاری از زنان در این نشست حضور داشتند.

چیچک توتوش، فعال ت‌ژآ، که متن مطبوعات را خواند، گفت: «ما خشم خود را به شدیدترین شکل در میدان‌های ۸ مارس علیه قیوم‌هایی که اراده زنان را غصب کردند سازماندهی خواهیم کرد و می‌گوییم «با اراده زنان پیش به سوی دموکراسی محلی». با گفتن «همیشه مقاومت، همیشه آزادی»، با انگیزه‌ای که از میادین ۸ مارس گرفتیم در اطراف آتش نوروز قویترین پایکوبی زنان را انجام خواهیم داد.»

سمیه بوز به سیستم ریاست مشترک که سیاست کلی دَم پارتی است اشاره کرد و اظهار داشت که این سیستم ترس را در دل همه دولت‌ها و ذهنیت مردانه ایجاد می‌کند.

برنامه ۸ مارس در موش به شرح زیر است:

«جلسه زنان در ۳ مارس در گمگم و در ۴ مارس در ملازگر برگزار می‌شود و در ۵ مارس جلسه زنان در تِلی برگزار می‌شود و سپس کارت پستال‌هایی برای زنان در زندان ارسال می‌شود. در ۶ مارس جلسه زنان قُپ، توزیع بروشور در مرکز موش در ۷ مارس برگزار خواهد شد. جشنواره زنان در مرکز موش در ۸ مارس برگزار خواهد شد.»

آمد

شورای زنان کنفدراسیون اتحادیه کارمندان عمومی (KESK) آمد کنش‌ها و رویدادهای مربوط به ۸ مارس را آغاز کرد. خاتون لیلا تونجَر، سخنگوی دوره‌ای مجلس زنان کنفدراسیون اتحادیه کارمندان عمومی آمد، این بیانیه را در شعبه شماره ۱ اتحادیه کارکنان آموزش و علم (Eğitim Sen) خواند.

خاتون لیلا تونجَر گفت: «مثل همیشه، بیکاری زنان بالاترین نوع بیکاری در بین انواع بیکاری‌ها است. بر اساس داده‌های فعلی، بیکاری جوانان ۳۲/۳ درصد است، در حالی که بیکاری زنان جوان ۴۱/۱درصد است. نرخ مشارکت زنان در آموزش رو به افزایش است. اما نرخ بیکاری کاهش جدی دارد.» وی با بیان اینکه تغییری ایجاد نشده است، افزود: «کار، بدن، هویت ما از آن ماست. با شعار "در مبارزه مصمم هستیم، بر آزادی پافشاری می‌کنیم"، انتظار داریم در محل کار، میدان‌ها، هر کجا که زندگی می‌کنیم مبارزه کنیم و مبارزه‌ای را که سال‌ها برای برابری، آزادی، کار، حقوق، عدالت، صلح و سکولاریسم انجام داده‌ایم به دوش بکشیم.»

ازمیر

کبری فیلیز به مناسبت ۸ مارس از طرف زندانیان سیاسی در زندان بسته زنان شاکران ازمیر پیامی ارسال کرد.

در این پیام آمده بود: «این روزها کسانی که بهار را در روح‌شان حمل می‌کنند به نمایندگی از همه ما زمستان تاریک را جارو می‌کنند و همه را به شکوفاسازی بهار زنان‌شان دعوت می‌کنیم، ما با این شور و شوق دیوارها را درمی‌نوردیم و به سوی شما می‌آییم.»

مرسین

ت‌ژآ و شورای زنان دم پارتی مرسین ۸ مارس را با بیانیه مطبوعاتی در پارک کودکان اوزگور آغاز کردند. مادران صلح، کمیسیون زنان انجمن وکلای آزادی‌خواه (ÖHD)، انجمن زنان میموزا و بسیاری از سازمان‌های زنان در این بیانیه شرکت کردند. بدریه کوش، رئیس مشترک سازمان استانی دم پارتی مرسین بیانیه را خواند.

بدریه کوش گفت: «بی‌توجهی و سکوت در برابر مطالبات زندانیان سیاسی که نزدیک به ۳ ماه است که در تمامی زندان‌ها علیه انزوا دست به اعتصاب غذا زده‌اند، چشم پوشی بر مرگ آنهاست. انتظار داریم مطالبات بشردوستانه زندانیان در اعتصاب غذا در اسرع وقت عملی شوند.»

بدریه کوش برنامه ۸ مارس را به شرح زیر توضیح داد:

«پس از افتتاح دفتر انتخابات ناحیه شَوکَت سومر در منطقه آکدنیز در ۲ مارس ساعت ۱۴:۰۰، از تحصن برای عدالت بازدید می‌شود. پانل جامع زنان ۸ مارس در منطقه توروسلار ساعت ۱۴:۰۰ در ۳ مارس. در ۴ مارس در ساعت ۱۰:۳۰ بطور اشتراکی همراه با انجمن حقوق بشر (IHD) برای زنان در یک زندان کارت ارسال می‌شود. در ۴ مارس ساعت ۱۴:۰۰ در منطقه یِنی‌شَهیر راهپیمایی با دف‌نوازی برگزار می‌شود. در ۵ مارس بین ساعت ۱۰:۰۰ تا ۱۵:۰۰ از کارگران مرکبات و نساجی بازدید می‌شود. در ۶ مارس ساعت ۱۴:۰۰ نشست جامع زنان ۸ مارس در دفتر انتخابات ناحیه چای (چای محله‌سی) برگزار می‌شود. در تمام روز ۷ مارس توزیع اعلامیه در منازل و بازارها و فراخوان برای ۸ مارس انجام می‌شود. در ۸ مارس در ساعت ۱۲:۰۰تجمع زنان برای ۸ مارس در ناحیه شَوکَت سومر در منطقه آکدنیز در ساعت برگزار می‌شود. عصر روز ۸ مارس در ساعت ۱۸:۳۰ راهپیمایی شبانه فمینیستی با سکوی زنانه از خیابان کوشوماتو تا میدان اوزگَجان برگزار می‌شود.»