کنفرانس ی‌ژ‌ک-آ‌: جنسیت‌گرایی می‌کشد-مبارزه آزاد می‌کند

کنفرانس ی‌ژ‌ک-آ در شهر فرانکفورت آلمان با شرکت ۲۲۰ نماینده، کنفرانسی را تحت عنوان «جنسیت‌گرایی می‌کشد-مبارزه آزاد می‌کند» برگزار کرد، ی‌ژ‌ک-آ بیانیه‌ی اختتامیه‌ی کنفرانس و تصمیمات اتخاذ شده را منتشر کرد.

جنبش زنان کورد در آلمان (ی‌ژ‌ک-آ‌) در رابطه با این کنفرانس بیانیه‌ی اختتامیه و تصمیمات اتخاذ شده را منتشر کرد.

در بیانیه به ستم ۵ هزار ساله‌ی‌ سیستم مردسالاری علیه زنان توجه کرده است، و در ادامه اعلام نموده که امروزه نیز در تمامی عرصه‌های زندگی از طریق رسانه‌های مجازی در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و روانی به صورت ۲۴ ساعته تبعیض جنسیتی عمیقی در جامعه انجام میشود و این‌گونه به موجودیت خود ادامه می‌دهد. برای کار و زحمت زنان هیچ ارزشی قائل نمی‌شود و آن‌ها را بی‌هویت می‌کند.

همچنین به مبارزات و مقاومت زنان در طول تاریخ علیه سیستم مردسالاری توجه شد و در ادامه به مبارزات کنونی زنان براساس فلسفه‌ی «ژن، ژیان، آزادی» و پارادایم دمکراتیک و اکولوژی و آزادی زن رهبر خلق کورد عبدالله اوجالان اشاره شد.

این کنفرانس با هدف گفت‌وگو درباره‌ی‌ موانع آزادی زنان و شخصیت‌های آزاد و معیارهای اصلی برای بنیان گذاری جامعه‌ای اخلاقی و سیاسی و دمکراتیک با شرکت ۲۲۰ نماینده برگزار شد. بحث‌هایی در رابطه با آلترناتیو‌های انقلابی در زمینه‌ی سیاسی و اقتصادی و راه‌حل‌ و ژنئولوژی ارائه شدند. براساس گفت‌و‌گوهای همه‌جانبه، چندین تصمیم گرفته شد.

تصمیمات اتخاذ شده:

«۱- در تمامی فعالیت‌ها و مبارزات لازم است براساس فلسفه‌ی رهبری و ایدئولوژی آزادی‌خواهی زنان، دیدگاه‌های زنان علیه تبعیض جنسیت‌گرایی مبنا قرار بگیرد.

۲- همان‌گونه که رهبر آپو خاطر نشان کرده است، لازم است تمامی سیستم‌ها براساس خدمت به همزیستی آزاد بنیان نهاده شود و این نیز باید در قالب زنان آزاد و مردان آزاد و روابط آزاد محقق شود. به همین دلیل نیز شرکت در آموزش‌های فردی و اجتماعی بر اساس این پارادایم برای همگان الزامی است.

۳- برای تحقق فرهنگ همزیستی آزاد، باید از مدرنیته‌ی سرمایه‌داری یا الگوی سنتی مرد فئودال و زن کلاسیک عبور کرد و هویت زن آزاد که به انقلاب زنان گره خورده است در جامعه تثبیت گردد.

۴- برای استقرار سیستم ریاست مشترک در بنیان گذاری جامعه، باید تجربیات به اشتراک گذاشته شود و برای این‌که نمایندگی برابر به سطح مناسبی برسد، باید همگان احساس مسئولیت کنند.

۵- مهم‌ترین ویژگی سیستم کنفدرال دمکراتیک ما این است که دارای سیستم نمایندگی برابر و ریاست مشترک است. در برابر درک و رویکردهایی که سازمان را یک شکل می‌دانند، اراده‌ی رؤسای مشترک را نادیده می‌گیرند، تصمیم‌ها را نادیده می‌گیرند و طوری با آن‌ها برخورد می‌کنند که گویی تنها مجریان آن هستند، لازم است مبارزات فعالی انجام شود.

۶- بر اساس معیارهای ایدئولوژی آزادی زنان، انجام مبارزه‌ای فعال و قدرت‌مند بر اساس آگاهی از این که ‘اصول آزادی بر اساس پارادایم دمکراتیک، اکولوژیک و آزادی‌خواهانه‌ی زنان سازماندهی شده است’، مبارزات جنسیتی بر خلاف معیارها و عقاید سنتی در هر زمینه‌ای انجام شود.

۷- بر مبنای معیار ‘آزادی زنان، آزادی جامعه است’، مشارکت زنان در ساختن جامعه‌ای اخلاقی و سیاسی باید بر اساس نمایندگی برابر در کمون‌ها و مجالس تقویت شود.

۸- علیه درک و رویکردهایی که کار زنان را ضروری نمی‌دانند، یعنی همیشه کاستی‌های خود را به زنان ربط می‌دهند باید فعالانه مبارزه کرد.

۹- علیه تبعیض جنسیت‌گرایی اجتماعی، قتل‌عام زنان، خشونت خانوادگی، آزار و تجاوز، ازدواج در سنین پایین و انواع خشونت‌ها، به قوی‌ترین و رادیکال‌ترین شکل باید موضع سازمان‌یافته‌ی جامعه در برابر این حملات و انجام فعالیت‌های آگاهی‌بخشی صورت بگیرد.

۱۰- جنسیت‌گرایی که سرمایه‌داری از طریق تبلیغات و رسانه‌های دیجیتال و پورنوگرافی علیه زنان منتشر می‌کند، با هژمونی ایدئولوژیک برای اجرای قانون کار و سود ارتباط مستقیمی دارد. باید دانست که این نوع جنسیت‌گرایی یک بیماری است، بیش از آن یک شکست است، یک مرگ زودرس است. بنابراین، باید این حملات جنسیت‌گرایانه را رد کرد و برای از بین بردن آن‌ها مبارزه‌ای فعال انجام شود.

۱۱- خشونت مردان که در نتیجه مهاجرت، تخریب‌های اکولوژی و بحران‌های اجتماعی و همچنین ویرانی‌های ناشی از حملات دین‌گرایانه و جنسیت‌گرایاته علیه جامعه رخ می‌دهد، باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد و راه‌حل‌های آن مشخص شود.

۱۲- یک سیاست اجتماعی-فرهنگی و تحول آفرین انتشاراتی که قویا مشکلات اجتماعی را در رسانه‌ها به اشتراک می‌گذارد، راه را به جامعه نشان می‌دهد، اراده‌ی راه‌حل را نشان می‌دهد و مبارزه با جنسیت‌گرایی را در الویت‌ خود قرار می‌دهد، لازم است.

۱۳- مبارزات فرهنگی و هنری که نقش تعیین کننده‌ای در مبارزه با جنسیت‌گرایی دارند، باید با هدف زیبایی شناسی زنان، تغییر رابطه و سبک زندگی زن و مرد، نشان دادن اخلاق آزاد، انجام شود.

۱۴- علیه هر نوع حمله‌ی جنسیت‌گرایی لفظی و روانی و جسمانی باید در میادین مبارزه‌ای فعال انجام شود و در برابر این افراد موضع‌گیری صورت بگیرد. نباید این اشخاص در کارهای بنیان گذاری جامعه شرکت داشته باشند.

۱۵- باید آموزش ژنئولوژی در زمینه‌ی مبارزه با جنسیت‌گرایی و دگرگونی مردان و جنسیت اجتماعی به تمامی مردان داده شود.

۱۶- تحقیقی در رابطه با نقش باورها در جنسیت اجتماعی انجام شود.

۱۷- برای مادران و پدران در چارچوب آموزش به کودکان، باید آموزش پداگوژی ببینند و پنل‌های آموزشی برگزار شود.

۱۸- در سطح منطقه‌ای آموزش داده شود و کنفرانس برگزار گردد.

کنفرانس ما در شخصیت یوکسل‌ یاراگان‌ که در ماه مارس در آلمان به قتل رسید به تمامی زنان به قتل رسیده اختصاص یافته‌ است.»