قتل‌عام در ایستگاه آنکارا: جنایت علیه بشریت نادیده گرفته شد

دادستانی در نظر خود درباره ماهیت پرونده قتل‌عام ایستگاه آنکارا خواستار مجازات متهم ارمان اکینچی به جرم «نقض قانون اساسی» و خواستار آزادی ۱۰ متهم دیگر شد.

بیست و چهارمین جلسه محاکمه قتل‌عام ۱۰ اکتبر آنکارا که توسط متهمان فراری انجام شد، در چهارمین دادگاه کیفری عالی آنکارا آغاز شد. همراه با مدیران دم پارتی (حزب دموکراسی و برابری خلق‌ها)، اَمَ‌پ (حزب کارگر)، ج‌ه‌پ، اَ‌س‌پ (حزب سوسیالیستی ستمدیدگان)، شعبه آنکارا ای‌ه‌د (انجمن حقوق بشر)، نمایندگان بسیاری از نهادها نیز در این جلسه دادگاه حضور داشتند.

متهمان دستگیر شده در این پرونده از طریق سیستم از راه دور ارتباط صوتی-تصویری در جلسه شرکت کردند. جلسه با احراز هویت آغاز شد.

دادستان نظرات خود را ارائه کرد

دادستان پس از قرائت گزارش کارشناسان مرتبط با تعریف «جنایت علیه بشریت» نظر خود را ارائه کرد. دادستان خواهان مجازات ارمان اکینچی به جرم «نقض قانون اساسی» و ۱۰ متهم دیگر به جرم «قتل عمد» و تبرئه آنان شد. در عین حال، دادستان برای «جنایت علیه بشریت» برای ارمان اکیچی درخواست مجازات نکرد.

خانواده‌ها واکنش، نشان دادند

پس از قرائت، خانواده‌های جان باختگان این قتل‌عام به هیئت دادگاه اینگونه واکنش نشان دادند: «۸ سال است جگرمان می‌سوزد. بی‌وجدانی تا چه حد امکان دارد؟  دیگر برای «جنایت علیه بشریت» باید چکار کنند؟»

وکلای پرونده با بیان اینکه امروز در مورد این پرونده چیزی نمی‌گویند، گفتند: «اگر امروز تصمیم به برائت بگیرید، آنوقت حق ندارید به جرم 'نقض نظام قانونی' احکام صادر کنید. و گرنه بعنوان هیئتی که در رابطه با جرم 'جنایت علیه بشریت' تصمیم به برائت گرفته و یا اینکه حکم صادر کرده در تاریخ ثبت خواهید شد.».

پس از استراحت، جلسه ادامه می‌یابد.