زنان علیه خشونت مرد-دولت به میادین آمدند

در چارچوب فعالیت‌ها برای ۸ مارس، زنان در چند شهر تجمع کردند و علیه خشونت مرد-دولت پیام‌هایی صادر کردند و به مقاومت درود فرستادند.

به مناسبت ۸ مارس روز جهانی زنان، جنبش زنان آزاد (ت‌ژ‌آ) و مجلس زنان حزب برابری و دمکراسی خلق‌ها (‌دَم پارتی) در شرناخ و استانبول و چولیگ‌ فعالیت‌هایی انجام دادند.

شرناخ

در شرناخ زنان با لباس کوردی شرکت کردند و شعار «باید زبان کوردی به زبان رسمی تبدیل شود» و «من به کوردی زندگی می‌کنم» و «ژن، ژیان، آزادی» و «امید از پیروزی با ارزش‌تر است» سرداده شد.

سپس کنفرانس مطبوعاتی برگزار شد و نورجان آلتورک ریاست مشترک دَم پارتی در شرناخ، نقشه‌ی راه ت‌ژ‌آ برای ۸ مارس را قرائت کرد. سپس این فعالیت با شعار «زنده باد مبارزات زنان» به پایان رسید.

استانبول

به همان منظور در شهر استانبول با شرکت چشم‌گیر زنان فعالیتی برگزار شد.

در این فعالیت بنر «زنان این روزهای تاریک را روشن خواهند کرد» و «دیگر کافی است، زمان آزادی است» ‌و «انزوا از بین خواهد رفت، آزادی پیروز خواهد شد» به اهتراز در آمدند. ملتم‌ اوزل عضو مجلس زنان دَم پارتی نقشه‌ی راه ت‌ژ‌آ برای ۸ مارس را به زبان کوردی قرائت کرد.

سپس مرال دنیش بشتاش نامزد انتخاباتی برای ریاست مشترک شهرداری استانبول به سخنرانی پرداخت، اعلام کرد که از ژینا امینی تا دنیز بویراز سر تعظیم برای تمامی جان‌باختگان این راه فرود می‌آوریم، به تحصن برای عدالت و اعتصاب غذای زندانیان توجه کرد و گفت: «در شخصیت آن‌ها، به مبارزه علیه انزوا و شکنجه و ناعدالتی ادامه می‌دهیم‌.»

تاکید کرد تا راهپیمایی ۸ مارس، زنان در استانبول در میادین حضور خواهند داشت.

چولیگ‌

در فعالیت شهر چولیگ‌ صالحه آیدنیز نماینده‌ی پارلمان به این اشاره کرد که با وجود این‌که زنان در مکان‌های مختلف قربانی شده‌اند اما نکات مشترک آن‌ها را دور هم جمع می‌کند، آن نیز این است که زنان توسط سیستم مرد-دولت به قتل رسیده‌اند. بر این تاکید کرد که زنان مبارزات خود را گسترش خواهند داد، به عنوان زنان کورد در هر چهار بخش کوردستان و جهان به مبارزه ادامه خواهند داد و در مقابل سیستم مرد-دولت سر خم نخواهند کرد.

آیدنیز به این اشاره کرد که در مدت ۲۴ ساعت گذشته، ۸ زن به قتل رسیده‌اند که این نیز نتیجه‌ی این سیاست است.