تصویر

آوازخوانی به من قدرت می‌دهد

چیدم اورن که در اردوگاه پناهندگان شهید رستم جودی مخمور به کار هنری می‌پردازد، با بیان اینکه آوازخوانی به او قدرت زیادی می‌دهد، گفت: «من از عایشه شان به عنوان نمونه در هنر پیروی می‌کنم و می‌خواهم به سطح هنری وی برسم.»

هنر تعیین کننده قوانین و معیارهای جامعه است. خلق کورد با هنر و فرهنگ غنی خود معیارها و شیوه‌های زندگی را برای خود تعیین کرده‌اند. در ذات فرهنگ کوردی، کار، صدا و هنر زنان همواره مورد حمایت قرار گرفته است. سخنگوی هلال زرین چیدم اورن درباره این موضوع و فعالیت‌های فرهنگی خود با خبرگزاری ما صحبت کرد.

به درخواست پدرش شروع به کار هنری کرد

چیدم اورن با بیان اینکه به درخواست و پیشنهاد پدرش کار موسیقی را آغاز کرده است، گفت: «۱۸ سال سن دارم و در اردوگاه پناهندگان شهید رستم جودی مخمور زندگی می‌کنم. برای اولین بار به درخواست پدرم شروع به کار کردم. من هنر را کشف کردم و می‌خواستم قدمی به سمت هنر بردارم. به درخواست پدرم وقتی کلاس سوم بودم در مسابقه آواز چهارم آوریل شرکت کردم و مقام اول آن مسابقه را کسب کردم. در همان سال وارد یک گروه موسیقی شدم. سه سال متوالی در مسابقه دنگبیژی(نوعی آواز کوردی) ۴ آوریل مقام اول را کسب کردم. اینها قدم‌های بزرگی برای هنر من بود. من موسیقی را خیلی دوست دارم و به من انرژی می‌دهد. پدر و مادرم در این زمینه به من کمک می‌کنند. کار هنری را با اشتیاق فراوان شروع کردم و هنوز هم اشتیاقم در همان حد است.»

به نظر من، دنگبیژی یک قدرت است

اورن در ادامه سخنان خود اعلام کرد که نه تنها در آوازخوانی ، بلکه می‌خواهد در همه جنبه‌های هنری پیشرفت کند و ادامه داد: «زمانی که دبیرستان را گذراندم مسئولیت یک گروه موسیقی را بر عهده گرفتم و با آنها مشغول بودم. در زمان جنگ عفرین آهنگی به نام «شاخه زیتون» در رابطه با مقاومت عفرین ساختم. برای اولین بار در آن زمان آهنگی آماده کردم که نیروی بسیاری به من داد. نه تنها در فعالیت‌های موسیقی، در گروه‌های تئاتر و رقص نیز شرکت می‌کردم. در کنار این فعالیت‌ها به آموزش گروه‌های موسیقی و رقص نیز می‌پرداختم. در سال‌های اخیر دنگبیژی را هم شروع کردم. پدرم همیشه به من گوش می‌داد. وقتی می‌خوانم حس بسیار متفاوتی در من پدیدار می‌شود. عشق من دنگبیژی بیشتر شده است. به نظر من دنگبیژی یک نقطه قوت و نیرو است. چون دنگبیژی از نظر فرهنگ اصیل کوردی بسیار مهم است. از دنگبیژی خیلی خوشحالم. زیرا این میراث اجداد ماست و ما باید از آن محافظت کنیم.»

من با شور و علاقه زیاد به آموزش می پردازم

چیدم اورن در پایان سخنان خود از مردان و زنان جوان خواست تا از فرهنگ اصیل مردم کورد در برابر تخریب فرهنگی و نسل کشی محافظت کنند و گفت: «می‌خواستم فعالیت‌های موسیقی خود را گسترش دهم. تابستان گذشته کلاس گیتار رفتم و امسال هم آموزش گیتار می‌دهم. من حدود ۷۰ شاگرد دارم. من با شادی و اشتیاق فراوان به آنها درس می‌دهم. من می‌خواهم آنها را در مورد فرهنگ کوردی و تحولات فرهنگی آموزش دهم. من عاشق کار هنری هستم و آن را شغل شریفی می‌دانم. انجام و توسعه کار فرهنگی و هنری وظیفه ماست، تا آخر کارم را ادامه می‌دهم. من می‌خواهم نقش و رسالت خود را در جامعه به خوبی و به ویژه بر اساس جامعه کوردی و فرهنگ کوردی توسعه دهم. من عایشه شان را در هنر مثال می‌زنم و می‌خواهم در هنر به سطح او برسم. من از همه جوانان کورد به ویژه زنان جوان می‌خواهم که از هنر کوردی در برابر نسل کشی و استثمار فرهنگی محافظت کنند.»