تصویر

با نقاشی‌هایش صدای جامعه را به گوش همه می‌رساند

او برای اینکه صدای زنان را در برابر ذهنیت مردانه به گوش مردم برساند، نقاشی‌هایی در رنگ‌های مختلف خلق می‌کند. نقاش اولین کاله گفت که مشکلات، مانع او نمی‌شوند.

هنر در طول تاریخ توسط جوامع برای ایجاد خاطرات و تضمین جامعه استفاده شده است. با وجود موانع فراوان، زنان موفق‌ترین نقش را در تمام عرصه‌های هنری ایفا کرده‌اند. یکی از آنها اولین کاله است که در برابر فشارهای اجتماعی مقاومت کرد و خود را در شاخه‌های هنر نقاشی توسعه داده است. او معتقد است که هنر فقط یک نام نیست. قدرت دارد و می‌تواند جامعه را تغییر دهد و فشارهای تحمیل شده بر زنان را بشکند.

اولین کاله با بیان اینکه عشق او به نقاشی از کودکی شروع شده و تا به امروز ادامه دارد، گفت: «من نقاشی را خیلی دوست داشتم، اما در سال ۲۰۲۲ این عشق را نشان دادم و می‌خواستم خودم را توسعه دهم. در مواجهه با مشکلات زیاد دست از کار نکشیدم و قلم‌ام را با رنگ‌های مختلف توسعه دادم. همچنین با نقاشی‌هایم در نمایشگاه‌ها شرکت کردم. اولین نمایشگاهی که در آن شرکت کردم 'Qêrîna Çav' (فریاد چشم) بود. می‌خواستم در آن تصویر رنگ میهنم، صدای درد وطنم را به جهانیان نشان دهم.»

گروه ارکیده قدرتی برای اولین بود

اولین کاله با بیان اینکه با راه‌اندازی گروه ارکیده بیشتر پیشرفت کرده است، ادامه داد: «زمانی که گروه ارکیده تشکیل شد و به آن پیوستم بسیار خوشحال شدم. وقتی با هم کوچه‌های شهرمان را تزئین می‌کردیم، رد پایمان همه جا ماند. چیزی که بیشتر از همه در مورد گروه ارکیده مرا جذب کرد کمک آن به کودکان بیمار و فرزندان شهدا بود. از نقاشی‌ها یا عکس‌هایمان که برای فرزندان شهدا و بیماران ارسال می‌شد درآمد کسب می‌کردیم. همچنین، ما در نمایشگاه 'داستان موفقیت' پیشگام بودیم.»

«زنان به جامعه رنگ زیبا می‌دهند»

اولین کاله با بیان اینکه به عنوان یک زن در برابر تفکرات جامعه مسلط و مردانه رنج می‌برد اما این امر را به زمینه‌ی شکستش مبدل نکرد و در ادامه سخنانش گفت: «به عنوان یک زن کورد وقتی نقاشی را شروع کردم، تایید آن سوی جامعه سخت بود. چون زن را شایسته هنر نمی‌دیدند و نمی‌خواستند زن فرهنگ و هنر خود را توسعه دهد. به نظر من ما زن‌ها می‌توانیم زیباترین رنگ را به زندگی بدهیم. ما می‌توانیم با احساسات هنری خود امید جامعه خود را تقویت کنیم. اما در عین حال، ما به عنوان زنان با این نوع موانع روبرو هستیم که دلیل آن نیز تاثیر ذهنیت مردانه مسلط است که زنان را ضعیفه و خدمتکار خود می‌داند. ما تلاش می‌کنیم با این طرز فکر مبارزه کنیم و در همه ابعاد جامعه پیشتاز باشیم.»