تصویر

برگزاری کارگاه و مسابقه برای کودکان در هفته فرهنگ کوردی

در پنجمین روز از هفته فرهنگ کوردی، کارگاه‌ها و مسابقاتی برای کودکان برگزار شد.

کارگاه کودکان

 پنجمین روز از هفته فرهنگ کوردی که از ۲۵ می به پیشاهنگی جامعه دموکراتیک کورد در فرانسه (CDK-F) و انجمن فرهنگ و هنر کوردستان (ACK) آغاز شد، مختص کودکان بود. فرهنگ کوردی در کارگاه‌های بازی، نقاشی، موسیقی و زبان برای کودکان توضیح داده شد.

صبحانه را با هم سر میز در فرهنگسرای احمد کایا صرف کردند. مراسمی برای دیدار با کودکان پس از صرف صبحانه بر سر میز  برگزار شد که نمادی از اشتراک و زندگی جمعی در فرهنگ کلاسیک کوردی است.

پس از بازی مقدماتی، سطح زبان‌آموزان کوردی مشخص شد و دو تیم تشکیل شد. تیم‌ها به تصاویر آویزان شده روی دیوارها نگاه کردند و اسامی نوشته شده در یادداشت‌های خود را با تصاویر موجود در تصاویر مقایسه کردند. تیمی که در سریع‌ترین زمان تصویر و نام را به درستی پیدا کرده بود در مسابقه امتیاز کسب کرد.

بعد از مسابقه زبان، کارگاه نقاشی شروع شد. کودکان آزادانه و بدون دخالت بیرونی نقاشی کشیدند.

در کارگاه موسیقی ریتم ۴x۴ به کودکان آموزش داده شد. نوت‌ها خوانده شد. با هم ریتم گرفتند. آهنگ‌های کوردی کودکان «عَلو دینو، کَلَشو، روبارو» (Ele Dîno, Keleşo, Rubaro) به صورت دسته‌جمعی خوانده شد. آخرین فعالیت روز گُوَند (رقص و پایکوبی) بود. ۲۵ کودک ۱ تا ۱۲ ساله به همراه خانواده‌هایشان در مراسمی که در آن رقص‌های «حَرانی و دَلیلو» مختص منطقه آمد آموزش و نواخته شد، شرکت کردند.